Auto’s worden steeds duurder, en dat merk je dus ook bij de Toyota C-HR. Daar waar je pakweg vijf jaar geleden nog nieuw kon wegrijden voor 30.000 euro, komen de prijzen voor een luxe versie van het model nu al boven de 40 mille uit. Maar, dat doet de concurrentie ook. Denk in eigen stal aan de Lexus LBX en daarbuiten de Jeep Avenger. Stuk voor stuk goede auto’s, opererend in het SUV B-segment. De Toyota weet zich te onderscheiden in deze GR-trim, en heeft bovendien een veel potenter motor dan veel tegenstrevers. Zo heeft dit model een tweeliter benzinemotor met maar liefst 200pk. De ongeveer gelijk geprijsde LBX en Avenger moeten het stellen met ongeveer 120 – 140pk en zijn een stuk(je) trager.
Binnenruimte is er voldoende, hoewel de toegang daar naartoe een beetje beperkt lijkt. Zo moet je je hoofd even intrekken als je instapt. De beenruimte is prima, de hoofdruimte ook wel, zolang je maar niet een meter of 2 bent of daarbij in de buurt komt. Met 364 liter bagageruim is hij ook iets ruimer bemeten dan de LBX die het met 332 liter moet doen, maar dan wel weer iets krapper dan de Avenger. Laatstgenoemde kan 380 liter inslikken. Wat wel opvalt op de achterbank is dat de materialen een stukje meer plastic bevatten dan de achterportieren van de LBX. Hierin zie je duidelijk het verschil in afwerking tussen Toyota en Lexus. Voorin merk je dat helemaal niet. Daar is de automatische versnellingspook met leer bekleed en voelt deze ontzettend fijn aan. Ook de knopjes op het stuur en in het interieur zijn grandioos. Er zijn voldoende knoppen aanwezig op stuur, scherm en middenconsole. Daarmee bedien je alles gemakkelijk en overzichtelijk. Het scherm geeft toegang tot het nieuwe infotainment systeem van Toyota, waardoor het geheel nog een stukje meer hightech aanvoelt. De testauto is van allerlei gemakken voorzien, zoals autonoom rijden level 2 (adaptieve cruise controle, Lane centering) en stoel- en stuurwielverwarming.
Met een tweeliter benzinemotor die 200pk leveren kom je snel van je plek. Een sprint vanuit stilstand naar de driedubbele cijfers waarvan het eerste getal met een 1 begint en de laatste twee met een 0, kost je 7,9 seconden. Een volle seconde sneller dan de LBX die we in 136pk uitvoering reden. Dat is best netjes, maar zeker niet indrukwekkend. Een surplus van 64pk aan vermogen zou wat ons betreft nog wel iets duidelijker zichtbaar moeten zijn. Des te meer gezien de topsnelheid is afgeroomd op 180 kilometer per uur. Bij die snelheid grijpt onherroepelijk de begrenzer in.
Het ontwerp van de Toyota C-HR moet je smaak zijn, maar als dat het geval is, is het zeker de moeite waard om verder te kijken in het interieur. Dat ziet er goed uit, is ruim genoeg voor de meeste volwassenen en biedt ook nog eens een best behoorlijke kofferbak die vergelijkbaar is met een Golf VII(I). De tweeliter benzinemotor is krachtig, zonder rumoerig te worden. De CVT transmissie sleurt je moeiteloos en geruisloos door de versnellingen. Het verbruik is zonder al te veel moeite op de 4,9 liter per 100 kilometer. Dankzij de 43 liter benzinetank kom je daarmee zo’n 860 kilometer ver. Het onderstel van de C-HR is comfortabel, vertrouwd en behaaglijk. Sturen gaat neutraal maar wel met gevoel. Toyota kan met recht zeggen dat ze opnieuw een goed aanbod hebben neergezet met deze C-HR, hooguit is het ontwerp wat gewaagder. Zet jij de stap?