Een omgebouwde Fiat 500C met 160pk belooft op papier al een hele hoop spektakel. De Abarth 500C is uitgerust met een EsseEsse pakket, wat zorgt voor twintig extra pk’s en 15 Nm koppel. De sprint van 0-100 gaat in 7,4 seconden tegen 7,9 seconden in de ‘reguliere’ Abarth 500C. De topsnelheid is eveneens verhoogd naar 211 km/u. Het feest wordt compleet dankzij speciale uitlaten, afkomstig uit de stallen van Ferrari.

De uitlaat zorgt voor een donkere, grommende brul en bovendien klinkt er een spannend gorgelend geluid bij het snel opliften van het gaspedaal. Tel daarbij het stoere uiterlijk op -verlaagd, uitgeklopte wielkasten en een brede body- en je trekt gegarandeerd bekijks. Dat ondervonden wij ook aan den lijve. Uiteraard is ook het innerlijk belangrijk, en dat ziet er goed uit. De materialen bestaan her en der uit hard plastic, maar dankzij frisse kleuren krijgt een geheel een frivole aanblik.

De stoelen zijn met leder bekleed, maar zitten niet echt aangenaam. Ze lijken gebouwd te zijn voor kleine Italianen, want het verticale gedeelte van de stoel is vrij kort. Er is voldoende luxe aan boord, toch dienen de stoelen nog handmatig versteld te worden en is navigatie niet standaard. Bovendien lagen de maxima vaak rond de 10 graden, waardoor bij open dak stoelverwarming wenselijk is. Het dak opent overigens automatisch middels twee knoppen.

Elke keer wanneer je de motor van de Abarth 500C EsseEsse start, is het weer een auditief feest. Dankzij de uitlaat klinkt er een sportief gerochel en nodigt dit uit tot het openen van de ramen om het concert zo goed mogelijk te horen. Bij het volledig vloeren van het gaspedaal vanaf stilstand knalt de Abarth ervandoor, maar vooral tot 30 km/u hebben de voorwielen erg veel werk aan het overvloedige vermogen. Ook het stuurgedrag wordt daarbij even gevoelloos, hetgeen maant tot bedaardheid om het scheurijzer te blijven beheersen.

Het stuurgedrag is zeer communicatief, vooral als de sportstand wordt geselecteerd. Ook de gasrespons wordt daardoor alerter en het onderstel nog stugger. Hoewel je in de ‘normale’ stand elke oneffenheid in de weg al voelt, is dit helemaal het geval wanneer je de sportstand selecteert. Het verbruik komt bij sportief gebruik logischerwijs uit rond een liter op 10 kilometer, bij een bedaarde rijstijl zou volgens de fabriek tot maximaal een liter per 15 kilometer mogelijk moeten zijn.

Met een Abarth 500C EsseEsse heb je niet alleen voor buitenstaanders iets speciaals, je wordt er zelf ook iedere dag weer aan herinnert. Op het prijskaartje staat een bedrag van 26 duizend euro vermeldt, daarmee staat de 1.4 motor met 160pk op je oprit. Wens je wat meer ruimte, maar is het merk Abarth je lief, dan is er altijd nog de Abarth Punto evo EsseEsse. Voor een ieder zal het echter duidelijk zijn: met de Abarth 500C heb je echt iets bijzonders in huis. De funfactor is de hoogste die we tot nu toe hebben beleefd, en dat moet voor elke consument reden doen zijn om bij een zoektocht naar een sportieve, kleine auto, de Abarth 500 mee te nemen op het lijstje.