Een Fiat 500 van bijna vijftigduizend euro. Zo wordt de Abarth 695 Edizione Maserati wel eens kleinerend genoemd. Dat hij het geld echter een stuk meer waard is, wordt duidelijk na een weekje sturen met deze Italiaan. De schorpioen op het embleem van het merk Abarth staat garant voor een hoop rijplezier. In dit model komt dat rijplezier tot een hoogtepunt, hetgeen al aan de cijfers is af te lezen. Want ga maar na, een Fiat 500 met 180pk is niet misselijk. Misschien is het wel het hoogst mogelijke vermogen wat in deze carrosserievorm is te realiseren. Met 17 inch lichtmetaal valt ‘ie in elk geval lekker op. Ook is het exterieur verrijkt met de nodige sideskirts en lichtelijk opgeklopte wielkasten.

Binnen valt gelijk op dat er het nodige is aangepast aan het interieur ten opzichte van de ‘gewone’ Abarth 500. Overal zijn ‘Edizione Maserati’ emblemen terug te vinden. Het testmodel waar wij mee rijden is er één in een serie van slechts 500 exemplaren, de oplage van het model is dus zeer beperkt. Dat gegeven verhoogt natuurlijk de exclusiviteit van het model. Naast de crèmekleurige lederen stoelen vallen ook de stiksels op het stuur op. Dankzij deze stiksels en de lederen afwerking van het stuurwiel heb je gelijk het gevoel iets speciaals te rijden. Het Italiaanse vlaggetje aan de bovenzijde van het stuur doet je eraan herinneren welk vlees in je in de kuip hebt.

Jammer genoeg heeft de Abarth een gerobotiseerde handbak aan boord. Daardoor gaat het schakelen vrij haperig, en het haalt de pit een klein beetje uit het gifkikkertje. Tot zover echter het geklaag, want over het algemeen is het gewoon een feest om te rijden. De 180pk voelt je ontzettend goed bij het vloeren van het gaspedaal, de Abarth vliegt ervandoor en is in een kleine zeven seconden bij de honderd kilometer per uur. De topsnelheid ligt op een illegale 210 kilometer per uur. De gemiddelde medeweggebruiker kijkt wat meewarig naar je, zodra je samen voor het stoplicht staat. “Vast een opgeklopte Fiat 500”, zie ik ze soms denken. Het lachen vergaat ze echter snel zodra het licht op groen springt. De gemiddelde GTI-bestuurder rijd je met deze schorpioen gewoon helemaal zoek. En dat zorgt voor een hoop verbazing.

Een belangrijk element van de auto is ook het motorgeluid. Bij vol accelereren dringt het geluid goed door tot het interieur, en dat is precies wat je wilt in een auto van dit kaliber. Dankzij de uitlaten klinkt de grom zelfs behoorlijk agressief, en hoor je ‘m al van veraf aankomen. Schakel je terug met de flippers achter het stuurwiel, dan klinkt er een bij supercars kenmerkende gorgel vanuit de uitlaat. Het is net vuurwerk, zeker als je doorkrijgt hoe je het best kan rijden met deze Italiaan. Qua verbruik moet je niet rekenen op een zuinigheidswonder, maar heel dorstig is ‘ie ook zeker niet. Een gemiddeld verbruik van 1 liter per 12 kilometer hebben wij tijdens onze testperiode gerealiseerd. Bij een sportieve rijstijl kan per liter een paar kilometer minder worden afgelegd, bij een uiterst kalme rechtervoet – maar de uitdaging in deze auto is veel te groot om dat te realiseren – zou zelfs 1 op 15 mogelijk moeten zijn.

De Abarth 695 Edizione Maserati kost een lieve duit. Een hele lieve duit zelfs. 46.650 euro om precies te zijn. Daarmee ligt de prijs op hetzelfde niveau als veel aangeklede D-segmenters zoals de Volvo S60, BMW 3-serie, Audi A4 of Mercedes C-klasse. Je kan ook de meer sportieve kant opzoeken door een Volkswagen Golf GTI of Renault Megane RS voor dit geld te kopen. Het allergrootste verschil zit ‘m echter in de exclusiviteit. Er zijn maar 500 stuks van gemaakt. Bovendien is het een hebbedingetje voor de happy few die van Italiaanse auto’s houden. En dat maakt de Abarth 695 Edizione Maserati tot een heerlijk exclusief wagentje.