De Opel Grandland Electric is een verrassend competente verschijning in het snel groeiende segment van elektrische SUV’s. Waar Opel in het verleden nog wel eens werd weggezet als degelijk maar saai, laat dit model zien dat het merk meer in huis heeft dan alleen praktische degelijkheid. De volledig elektrische Grandland maakt indruk met een overtuigend totaalpakket, waarbij vooral de ruimte, het comfort en de efficiëntie in positieve zin opvallen. Het is geen auto die de aandacht trekt met extreme cijfers of flitsend design, maar juist één die stilletjes zijn werk doet en daarbij aangenaam weet te verrassen. De eerdere euvels die we tegenkwamen in bijvoorbeeld z’n broers de Peugeot e-3008 en e-5008 zijn hier onbekend.
Wat direct opvalt bij instappen, is hoe ruim het interieur aanvoelt. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende been- en hoofdruimte, en ook de bagageruimte met ruim 500 liter inhoud is riant te noemen. De stoelen (AGR label) zijn bovendien erg prettig vormgegeven en bieden ook op langere ritten een uitstekend zitcomfort. Opel heeft duidelijk aandacht besteed aan ergonomie, en dat merk je zodra je een paar uur achter het stuur zit zonder vermoeid te raken. Ook de vering is uitstekend op orde: de Grandland veert soepel over drempels en oneffenheden en biedt een rijervaring die eerder doet denken aan een hogere klasse dan je op basis van het prijskaartje zou verwachten. Ook de hard verende achteras waarover we spraken bij de e-5008 is hier niet van toepassing.
Een ander sterk punt van deze Opel is de efficiënte aandrijflijn. De 73 kWh grote batterij wordt zuinig aangesproken, waardoor je in de praktijk moeiteloos actieradiussen van meer dan 400 kilometer in de praktijk kunt halen, afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden. Opel heeft hier duidelijk gekozen voor een uitgebalanceerde aanpak waarbij nuchter bereik en bruikbaarheid belangrijker zijn dan pure prestaties, en dat pakt in veel gevallen goed uit.
Toch zijn er ook kanttekeningen te maken bij deze verder prima elektrische SUV. Op hogere snelheden laat de Grandland zich van een iets minder zekere kant zien. De besturing voelt dan wat licht en nerveus aan. Op de snelweg is het dus net wat meer opletten geblazen, zeker bij wind of druk verkeer. Ook het gewicht van 2132 kilo van de auto – dat inherent is aan de elektrische aandrijflijn en de flinke batterij – speelt hierbij een rol. In bochten merk je dat massa verplaatst moet worden, en dat maakt de Grandland geen auto die uitnodigt tot sportief rijden. Hij is eerder gemaakt voor comfortabel en ontspannen cruisen, en daarin blinkt hij dan ook uit.
Wat helaas nog wat achterblijft, is de software. Hoewel Opel stappen heeft gezet op het gebied van digitale interfaces, voelt het infotainmentsysteem in de Grandland nog niet helemaal af. Het menu is op zich logisch opgebouwd, maar de reactiesnelheid laat te wensen over en het systeem heeft soms de neiging te haperen of langzaam te reageren. Ook de connectiviteit met smartphones verloopt niet altijd even soepel, en dat kan op langere termijn gaan irriteren, zeker voor wie gewend is aan de soepele interfaces van concurrenten als bijvoorbeeld Tesla of Kia/Hyundai.
Al met al is de Opel Grandland Electric echter een aangename verrassing. Het is een auto die zijn sterke punten niet van de daken schreeuwt, maar die op dagelijkse basis laat zien dat hij bijzonder goed doordacht is. Degelijkheid is hier het kernwoord. De ruimte, het comfort en de efficiëntie maken hem tot een uitstekende keuze voor gezinnen en veelrijders. Wie kan leven met een minder sprankelende rijdynamiek en af en toe een haperend scherm, krijgt daar een stille, comfortabele en zuinige metgezel voor terug. Geen auto om gelijk verliefd op te worden misschien, maar wel een auto die je elke dag met plezier instapt.