Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige

Afbeelding 1 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 2 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 3 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 4 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 5 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 6 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 7 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 8 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 9 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 10 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 11 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige
Afbeelding 12 - Test Dacia Duster TCe 125 4x4 Prestige

De associatie die veel mensen met Dacia hebben, is er vooral nog één van de Roemeense origine. Oftewel: heel veel auto voor weinig geld, waarbij er niet moet worden gekeken naar zaken zoals de afwerking. Langzaam is het merk echter met een opmars bezig, waarbij het onderscheid tussen Renault en Dacia wel duidelijk naar voren moet blijven komen. Een Dacia was voorheen vaak wars van luxe, maar tegenwoordig wordt er heel duidelijk gekeken naar de wensen van de Dacia-rijders, om te kijken welke elementen en opties gewild zijn. Een goed voorbeeld van Customer Engagement!

In het oranje ziet de nieuwe Dacia Duster er stoer en robuust uit. Het uiterlijk verraad zijn werklustige aspiraties. Aan de zijkant bevinden zich sideskirts die zo groot zijn, dat het een heuse treeplank lijkt te zijn. Het staat ‘m wel goed, maar het uitstappen wordt er niet heel gemakkelijk op. Aan de voorzijde is er niet zoveel gewijzigd, de grootste optische wijzigingen bevinden zich aan de achterzijde. De achterlampen zijn voortaan vierkant en geven de Duster een frisse aanblik, zeker in combinatie met deze velgen. Zowel op de achterzijde als op de dakrails vind je de naam van het model terug. Ook prijkt er trots het embleem ‘4WD’. Jawel, we zijn hier onderweg met een echte terreinwagen.

Het interieur is met reuzenstappen vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorganger. Er zijn veel nettere materialen gebruikt, die ook beter aansluiten op elkaar. Opvallend is de hoeveelheid luxe aan boord. Voordat we instappen hoeven we geeneens de sleutel te gebruiken, deze Dacia heeft gewoon ‘keyless entry’! Ook beschikt de Duster over een dodehoeksensor in de spiegels, stuurwielbediening voor cruise control en audio- en spraak, climate control, hill descent control voor in de bergen, parkeersensoren, achteruitrijcamera, een start-stop systeem en een eco-rijmodus. Aan opties dus geen gebrek. Optioneel zijn nog twee extra zaken te verkrijgen waar deze testvariant niet over beschikt, zoals stoelverwarming en lederen bekleding. Je zou bijna zeggen dat je een klasse hoger rijdt.

Motorisch gezien is Dacia een erg interessante speler. Dankzij de samenwerking met Renault beschikken de modellen over de nieuwste turbomotoren met geavanceerde technologie. Er is maar één motor leverbaar in de Dacia Duster, de TCe 125. Deze motor is uitsluitend te verkrijgen in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Deze 1.2 benzinemotor met turbo doet zijn werk naar behoren. Het karakter van de motor is soepel en vlot. Het samenspel tussen bak en motor verloopt evenwichtig. Het onderstel van de Duster is vooral op comfort afgesteld. Je kunt best sportief een bocht nemen met de Duster, meer dan tevoren geeft de auto je dan het vertrouwen dat de boel niet uit de hand loopt. Qua raffinement is er natuurlijk wel wat aan te merken op de Dacia Duster, maar daarbij moet wel in ogenschouw genomen worden dat de vanaf prijs slechts iets meer dan 18 duizend euro bedraagt. Als je de Duster helemaal aankleedt, kom je nog niet verder dan een slordige 24 mille. En waar zie je dat bij de concurrentie? Juist: nergens. Het blijft het absolute USP van Dacia: heel veel auto, voor heel weinig geld. Klasse!


+Pluspunten
Veel voor weinig
Vierwielaandrijving
Stoer uiterlijk
-Minpunten
Afwerking
Verbruik (1 op 13)