De derde generatie van de Dacia Sandero is ook dit jaar een verkooptopper in Nederland. En niet te vergeten, dat is het model al sinds 2017 binnen de particuliere markt in Europa! En dat komt vanwege een simpele reden, dat is namelijk de prijs/kwaliteit verhouding.

Een succesverhaal

De Dacia Sandero heeft de afgelopen jaren zich weten te vestigen door een ruime verpakking in een voordelig jasje te steken. Zo ook met hun nieuwe Sandero Stepway, die met een vanaf prijs van bijna € 17.000  te verkrijgen is. Waarbij de standaard uitvoering van de Sandero net iets over de € 13.000 bedraagd. Wat verder extra bijdraagt aan het succes is dat je in dezelfde prijsklasse bij concurrenten alleen wegrijdt met een kleine stadsauto, waarbij de Sandero toch echt richting het C-segment gaat, en dan ook nog eens de goedkoopste is. Vaak wordt gezegd dat goedkoop duurkoop is, maar een snelle zoektocht leert dat de betrouwbaarheid zeer hoog is, momenteel het op één na betrouwbaarste model. En daar kunnen de concurrenten nog wat van leren.

Wat is er nieuw

Nu hoor ik je denken: dat komt vast en zeker door de simpele techniek in de auto en het infotainment stopt waarschijnlijk bij een DAB+ Radio. Maar nee, dat is zeker niet het geval. Om te beginnen deelt de Sandero Stepway sinds 2021 het CMF-Platform van het Renault Groupe waarmee je dezelfde basistechniek krijgt van de Renault Clio. Dat betekent ook direct dat het infotainment systeem helemaal in orde is. Het infotainment scherm is simpel en functioneel zonder het gemis van (optioneel draadloze) Apple/Android carplay. Voor mij persoonlijk is dat voldoende, maar mocht je gebruik willen maken van de onboard navigatie is dat natuurlijk ook mogelijk. Het design daarvan is minimalistisch en simpel. Ik hou er van.

De cockpit zelf oogt ook zeer strak en heeft simpele goed bereikbare knoppen die niet te missen zijn. Geen overload aan prikkels/lampjes belletjes waardoor in mijn ogen dit ook erg goed geslaagd is. Dacia heeft geprobeerd om voor het budget wat ze hadden voor de ontwikkeling van deze auto het design een ietwat premiumlook te geven. Waar ze in mijn ogen in geslaagd zijn. Echter, op het moment dat je de materialen aanraakt en aanvoelt, merk je overduidelijk dat er op de algehele afwerking van de auto bespaard is. Ik wil echter er bij benadrukken dat het niet slecht aanvoelt.

Ook hebben de designers bij Dacia hun werk gedaan, want de Stepway ziet er gewoon goed uit. Al is design altijd iets persoonlijks. De Stepway oogt met zijn functionele dak dragers en sideskirt (stickers) stoer, ook omdat de Stepway 2 centimeter lager is dan de “normale” Sandero. Overigens kunnen de dakdragers zowel verticaal als horizontaal geplaatst worden.

Rijden in de Stepway

Zodra je de Stepway met je draadloze sleutel instapt, je stoel met de hand instelt, de temperatuursregeling inschakelt, kom je erachter dat je de achteruitrijcamera nodig hebt. Naast parkeersensoren achter (aan de voorzijde optioneel)  heeft de Stepway verassend scherp beeld. Althans ruim voldoende om goed te kunnen zien wat er gebeurd. De cross-over rijd ook verrassend goed. Dat is: als je erg lage verwachtingen hebt van de auto. Lees dit niet verkeerd, want de Sandero is nooit bedoeld om je een adrenaline kick te geven. Maar dus ik vond het verrassend aangenaam rijden.

Wat verder aangenaam is wanneer je bij de pomp staat. De auto rijdt gemiddeld 1 op 20. Dat is stadsverkeer en buiten de bebouwde kom gecombineerd.  Dus mocht je in goedkopere tijden je kofferbak vullen met benzine dan heb je ruimte voor zo’n 328 liter. Niet aan te raden maar het zal vast kunnen.

Conclusie

Na een tijdje in de Dacia Sandero Stepway te hebben gereden is mijn algemene indruk erg goed. Als je een nieuwe auto wilt en wilt besparen, maar toch zoveel mogelijk kwaliteit wilt hebben, kun je niet om de Sandero heen.