Zelden hebben we zo’n geweldenaar gereden als de BMW i5 M60. In de race om elektrificatie heeft BMW het goed gedacht om niet gelijk een concurrent voor de Tesla Model 3 te lanceren, maar een model daarboven. Hoewel we zelf denken dat de lancering van de BMW i3 het echte volume zou aanspreken en de early majority over de streep zou trekken, kozen de Duitsers ervoor om de BMW i5 te lanceren. Deze is verkrijgbaar in twee smaken. Er is een 40e en een M60. Trouwens, je kunt ook gewoon nog brandstofmotoren krijgen, waarbij we persoonlijk zouden opteren voor de BMW 520i, vanwege de gunstige verbruikcijfers in relatie tot de prestaties. Maar terug naar de M60. Deze auto heeft 610pk en blaast in 3,8 seconden van nul naar honderd. In tegenstelling tot sportieve benzinebroers is de BMW begrensd op 230 kilometer per uur, in plaats van op de gebruikelijke 250 kilometer per uur.

Weelderig interieur
Naast wellicht Mercedes of nog een enkele andere autobouwer weet het merk als geen ander hoe je een grandioos interieur bouwt. De afwerking is subliem. Het comfort groot. De mogelijkheden te over. Ja, hier merk je echt waar het extra geld in is gaan zitten. Want vergelijk je ‘m met Tesla concurrentie, dan is het interieur hier toch echt iets beter voor elkaar. Dat geldt ook voor de Chinese concurrentie is als paddenstoelen uit de grond komt, want hoewel ze de kunst steeds beter beheersen, merk je ook bij hen de kwaliteitsachterstand. De Beiers hebben wat dat betreft hun werk goed gedaan. De zetels zitten voortreffelijk en vanuit daar heb je goed overzicht op de weg. Ook het infotainmentsysteem is ten opzichte van de lancering bij de iX enorm verbeterd, je raakt nu de weg helemaal niet meer kwijt.

De reis
We reizen met de i5 af naar het zuiden, en beginnen rond middernacht aan onze trip. Door een niet helemaal volgeladen accu stoppen we in Zuid-Limburg voor onze eerste laadsessie. In zo’n 25 minuten zitten we weer op tachtig procent. Ondertussen is het vrij frisjes buiten, het vriest licht maar is op wat vlokken na wel droog. De volgende stop is op de Baraque de Fraiture, op ruim 600 meter boven zeeniveau met een riante FastNed lader. Het kwik is gezakt naar -6 graden en dat merken we duidelijk tijdens het laden. We halen geen 205kWh maar bij 34% SoC is er zo’n 133 kWh aan snelheid overgebleven. Ondertussen sneeuwt het lichtjes door, we hebben dus zeker niet de optimale omstandigheden. In een klein halfuur kunnen we weer door. De volgende stops zijn redelijk vergelijkbaar, twintig tot dertig minuten laden van 10 – 80%, lichte vorst, af en toe wat sneeuw en een koude wind. Na de stops op Aire de L’Obrion (Fastned), Aire de Gevrey – Chambertin (Fastned) en L’Ilse d-Abeau (Ionity) komen we aan in onze bestemming, Les Belleville op 1750 meter hoogte. Het is koud en sneeuwrijk, en toch hebben we over deze trip maar 2 uur langer gedaan dan op brandstof zonder stops.

Rijden
Comfortabel, stil maar ook sportief. Dat zijn de karaktereigenschappen. Het is een manusje van alles, want de Bimmer weet zich onder alle omstandigheden kranig te verweren. Onderweg merk je echt dat je in een premium auto onderweg bent, zeker als het gaat om stilte aan boord, het geluidssyteem van Bowers en Wilkens. Dankzij de vierwielaandrijving hebben we ook voldoende grip in de sneeuw. Dit is een erg fijne wagen, komen we snel achter.

Stijlicoon
Kies je voor de BMW i5 M60, dan vergeet je bijna de M5. Natuurlijk, je mist de krachtbron onder de motorkap absoluut, maar het gaat er in de i5 zo snel en soepel aan toe, dat je nauwelijks anders verlangt. Voor de beleving kan je de geluiden gecomponeerd door Hans Zimmer inschakelen, maar je kunt die ook gewoon uitlaten. Qua concurrentie zijn er nauwelijks modellen die zo goed gebouwd, doordacht en samengesteld zijn. Natuurlijk, de laadsnelheid van 205kW kan beter, en de accu van 81,1 kW netto groter, maar dat is een kwestie van smaak. Met de huidige accu kom je zomaar 400 kilometer ver. Wil je meer efficiency, ga dan voor de 40e. Die heeft een grotere actieradius, maar is wel minder sportief. Aan jou de keus.