Het duurt een luttele 2,1 seconden voordat de Tesla Model S Plaid de 100 kilometer per uur heeft aangetikt. Om het nog spectaculairder te maken, in iets meer dan 6 seconden weet hij de 200 kilometer per uur vanuit stilstand te bereiken. Het feest houdt pas op bij 322 kilometer per uur, dat wordt aangeduid als 328 kilometer per uur op de snelheidsmeter, hebben we ons laten vertellen door de PR Manager van Tesla. Vrijwel alle autofabrikanten hanteren een kleine marge op de snelheidsmeter om claims te voorkomen, dus zal er altijd wat verschil tussen de snelheid op de meter en de GPS waarde liggen. De Model S Plaid oogt best gewoontjes, je zou niet gelijk zeggen dat je hier tegenover zo’n beetje de snelste auto ter wereld staat. En dat voor pakweg 130.000 euro. Enorm knap. Wij rijden zelf in een Plaid met zwarte lakkleur, voor de foto’s hebben we een rood exemplaar uitgekozen.

Het interieur en exterieur zijn beide strak vormgegeven, zoals we dat van het merk gewend zijn. Optioneel is het Yoke-stuurwiel, maar daar moet je toch echt wel van houden. Zelf gaan we liever voor het conventionele stuurwiel. Het minimalisme is duidelijk aanwezig, zo zijn er geen stengels achter het stuur meer te vinden en bedien je alles middels de twee knopjes op het stuur, met daarbij een paar handige sneltoetsen voor bijvoorbeeld de claxon en de ruitenwisser. Minder prettig werken de bedieningstoetsen voor de richtingaanwijzers. Vooral op rotondes driekwart is dit een hele uitdaging. Want hoe geef je aan voor de medeweggebruikers dat je bij de derde afslag afslaat? Terwijl het stuur dan nog scheef staat, is het echt zoeken naar het knopje. Dat kan beter. Het grote centrale scherm werkt fantastisch en is erg snel. Je kunt snel de bestemming vinden en bovendien zijn hier ook de snelladers van Tesla weergegeven. Wanneer je erheen navigeert, warmt de accu op waardoor je zo dicht mogelijk bij het laadvermogen van 250Kw komt.

Rijden gaat heel soepel: op het scherm swipe je de slider naar boven en de zogeheten ‘D’ van Drive functie is geactiveerd. Je kunt heel gewoontjes rijden met de Plaid, ondanks z’n enorme potentieel. Voor alledaags gebruik is hij dus heel geschikt, je zou hooguit kunnen stellen dat het comfort iets minder is dan bij z’n conventionele broertjes. Sturen gaat ontzettend scherp en ook op hoge snelheid is de koets koersvast. Wanneer je de ‘Drap Strip Mode’ activeert, wordt alles op scherp gezet en kan je zelfs werken met rondetijden. Op dat moment wordt al het potentieel uit de accu gehaald, het duurt wel een kleine dertig minuten voordat de modus volledig is geactiveerd vanwege het opwarmen van de accu. De keramische remmen op het testmodel heb je zeker wel nodig, want voordat je het weet zit je op hoogst illegale snelheden.

Concluderend kunnen we stellen dat de Tesla Model S Plaid een hele bijzondere auto is. Hij is praktisch, want kent veel binnenruimte. De stoelen zitten fijn en de actieradius is heel behoorlijk. 556 kilometer is volgens de boordcomputer wel mogelijk onder wat zachtere meteorologische omstandigheden. Wil je echter het maximale uit je accu halen, dan kan je beter gaat voor de conventionele Model S. Dat geldt ook voor het comfort. Toch valt het prijsverschil mee en is het maar de vraag of je de snelste auto ter wereld laat staan voor enkele tientallen mille meer. Want hard rijden is heel gemakkelijk. Het is echt spektakel, en het accelereren werkt verslavend. De laadsnelheid van maximaal 250kW is heel netjes, maar inmiddels zijn er een paar concurrenten die dit nipt sneller doen. Toch kunnen we wel stellen dat in dit segment de Tesla Model S Plaid onovertroffen is. Dit is de koning van z’n segment!

Foto’s: Jarno Lammers