Het is nog niet zolang geleden dat de eerste elektrische stationwagen op de markt verscheen. Inmiddels zijn daar meer spelers bijgekomen, en heeft zowel het C-segment als het E-segment een representant in de showroom staan. Peugeot doet dit naar beproefd concept met de elektrische versie van de 308, de zogeheten e-308. En aangezien Nederland een land is waar we houden van stationwagens, kunnen de orderboeken alvast klaar worden gezet. De prestaties zijn overigens vrij bescheiden. We kennen de elektromotor die 156pk levert, en daarmee zorgt voor een ingetogen sprint van stilstand naar honderd kilometer per uur in 10,5 seconden. Geen waarden om je voor te schamen, want dit zijn heel gemiddelde waarden voor een auto op conventionele brandstof. Voor een EV is het echter wat traag. Zo voelt het trouwens niet. Het koppel van 270Nm voelt alsnog als een stevige duw in de rug. De topsnelheid is veiligheidshalve begrensd op 170 kilometer per uur.

De nettocapaciteit van de accu bedraagt 50,8 kWh. Dat is vrijwel in lijn met concurrentie, alhoewel de meeste net een iets grotere accu hebben. Het maximaal laadvermogen is 100kW. De CCS stekker laat zich soepel koppelen tijdens het DC-laden. In pakweg 31 minuten zit je weer van 20% SoC op 80% SoC. Geen wereldschokkende cijfers, maar wel oke voor de langere ritten. Op papier ligt het stroomverbruik op 15,1 kWh/100 kilometer, maar tot onze verbazing komen we in de praktijk nog lager uit. Als je een heel klein beetje je best doet, kom je gewoon uit op een nette 13,0 kWh over 100 kilometer. En dat is erg netjes, want daarmee kan je ook ruim 350 kilometer ver komen onder lente-achtige omstandigheden. Concreter: wanneer het kwik boven de 15 graden uitkomt, en dat zou toch steeds meer dagen per jaar het geval moeten zijn.

De cockpit oogt enorm modern, minimalistisch maar ook sfeervol. Het is een mix van zakelijke en warme tinten, waarin je je heel snel thuisvoelt. Het kleine stuurtje pakt fijn aan. Dankzij de sneltoetsen op het infotainmentsysteem heb je snel de weg gevonden. Ook de fysieke knoppen daaronder helpen je om de juiste functie te selecteren. De stoelen zijn ruim en sportief opgezet, waardoor zijdelingse steun in bochten gewaarborgd is. Achterin zit je prima, ook als volwassene. De hoofd- en beenruimte voldoen tot op zekere hoogte, we schatten in tot personen met een lengte van ongeveer 1 meter 90.

Met de nieuwe Peugeot e-308 SW heeft het Franse merk en het concern Stellantis een fijne auto in het gamma waarmee veel kopers gelokt kunnen worden. De auto komt onder alle omstandigheden in aanmerking voor subsidie, dus je kunt alle opties bestellen die leverbaar zijn. Wij zouden in elk geval opteren voor de stuur- en stoelwielverwarming. Het scherm is kraak- en kraakhelder en dat geeft bijvoorbeeld Apple Carplay een extra luxe touch. Koppelen gaat trouwens zowel met kabel als met bluetooth, dus draadloos. De zittingen zijn van Opel’s AGR afgekeken, en zitten enorm goed. Het geeft optimale steun aan je rug. We hebben maar weinig aan te merken op de e-308 SW. Natuurlijk, 412 liter bagageruimte is niet overdreven veel, het snelladen met 100kW niet overdreven snel. Maar het verbruik is extreem laag en daarmee de gebruikerskosten. Voor degene die op zoek is naar een nuchtere EV zonder teveel poespas of spionage van grootmachten, is bij Peugeot aan het goede adres.