Velen kennen Opel nog een beetje als het merk van de bedaarde bestuurder, die vooral rationeel van A naar B moet gaan. Natuurlijk was er ook het OPC-label, met een rijke historie aan fameuze verhalen. Dat sportieve label maakte vooral in de nadagen erg veel faveure. Inmiddels zijn we in het EV-tijdperk aanbeland en is ook de Corsa Electric flink vernieuwd. De designtaal ‘Vizor’ heeft nu ook z’n weg gevonden naar de B-segmenter van het merk. Dit bestaat uit het bekende glimmende zwarte paneel tussen de koplampen en ook staat de naam Corsa nu in grote letters over de achterzijde uitgeschreven. Net als in andere modellen van het Stellantis concern heeft nu ook deze geen fysieke versnellingspook meer, maar drukknoppen.

Onlangs reden we de nieuwe Peugeot e-308 SW en daarbij viel ons op dat 156pk aan vermogen maar net genoeg was voor de vrij zware koets. De Corsa weegt wat minder, namelijk zo’n 1430 kilo. Dat is nog steeds fors wat gewicht aan de haak, maar toch weet de elektromotor met de 156pk ervoor te zorgen dat een sprintje vanuit stilstand naar de driedubbele cijfers niet meer dan acht en een halve seconde bedraagt. Wat dan wel weer opvalt, is dat de maximumsnelheid is begrensd op 150 kilometer per uur. Dat zijn cijfers die we al een tijdje niet meer gezien hebben, maar toch is de verwachting dat die maximering er steeds meer zal komen. We herinneren ons nog het besluit van Volvo om auto’s af te toppen op 180 kilometer per uur, dat werd toen met veel scepsis ontvangen. Inmiddels kijken we er zelfs niet raar meer van op dat de nieuwe Citroën e-C3 een maximumsnelheid van 135 kilometer per uur heeft. Tijden veranderen wat dat betreft.

Het interieur is strak en zakelijk vorm gegeven. Daarbij zijn de gebruikte materialen niet altijd even van zulke goede kwaliteit, we treffen hier en daar ook wel wat hard plastic aan. De stoelen zitten goed en bedienen voldoende steun. Er is zelfs stoelmassage aanwezig, dat is wel echt vrijwel een unicum in dit segment. Heel netjes. Het is ook een kleine pleister op de wonde die de prijs heet. Want met een vanafprijs van net iets minder dan 30 mille is de basisprijs nog wel te doen, maar de versie die wij reden doet daar zo’n zesduizend euro bij op. Daar kocht je niet al te lang geleden ook een volledig uitgeruste C-segmenter voor. Echter, daarbij lagen de gebruikerskosten wel veel hoger. Want dankzij de uiterst zuinige consumptie van zo’n 12,0 kWh per honderd kilometer – mits je je best doet – liggen de standaard kosten erg laag. Zolang de MRB niet het volle pond bedraagt, doe je dus een best goeie deal.

Ga je op pad, dan is er voldoende ruimte voor 4 volwassenen aan boord. Het is achterin wat krapper en we raden personen langer dan 1,85 meter aan om niet achterin plaats te nemen, maar verder is het goed te doen. Wel jammer is dat de bagageruimte maar 267 liter inhoud kent. Met de op brandstof aangedreven versie is dat iets meer dan 300 liter. Ook stoot de bestuurder nog weleens z’n been aan de middenconsole, daar is het niet echt ruim. Toch koop je een Corsa Electric niet perse voor de ruimte, als wel voor het rijgedrag. Want naast comfortabel is dat ook sportief en voelt hij met een beetje fantasie aan als een kart. Erg leuk voor de Young Professional die een nieuwe leasebak mag uitkiezen. Voor hen is ruimte nog niet zo belangrijk, rijplezier des te meer. En voor die doelgroep vormt de Corsa Electric een interessant aanbod.