Waar de Tesla Model 3 het met de Performance probeert, doet BYD het met de Seal AWD: Een krachtige zakensedan in de middenklasse die beschikbaar en bereikbaar is voor het grote publiek. Deze versie doet daar dan weer een schepje bovenop, want met 530pk is er bijna sprake van overkill. Het vermogen bedraagt een forse 530pk, waarden die je eerder niet terugvond in dit segment, hooguit bij modellen als de Audi RS3. Maar daar betaalde je dan ook veel meer voor. Bovendien waren die op benzine aangedreven – vaak met vijfcilinder. Hier gaat het om een elektromotor. De prestaties liegen er niet om, en dan met name de sprint van nul naar honderd. Die bedraagt namelijk 3,8 luttele seconden. De topsnelheid? Die valt ietwat tegen met 180 kilometer per uur. Tijdens een test in Duitsland klokten we op 186 kilometer per uur op de teller, wat geijkt ongeveer correspondeert met de opgegeven maximumsnelheid.

BYD is een zeer groot Chinees merk dat vooral meedoet in Europa met z’n EV’s. Al in 2009 waren er rapporten van EY die de ‘tsunami’ aan Chinese automerken voorspelden, rond 2020, zo spraken ze 11 jaar eerder, zou ongeveer 3 tot 4 procent van het wagenpark een EV uit China zijn. Zo snel is het niet gegaan, maar we komen inmiddels aardig in de richting. Met merken als MG, Volvo (Geely), Polestar, Zeekr, Xpeng, Seres, Aiways, NIO en Hongqi die elk een uitdijend gamma in huis hebben, gaat het snel. Steeds vaker zit het ook snor met de afwerking en de gebruikte materialen. Ook in de BYD Seal is dit het geval. Bovendien, er zijn voldoende knopjes, je hoeft niet elke keer een scherm in te duiken om de temperatuur hoger of lager te zetten. Net als in elke BYD kan ook hier het scherm kantelen, geinig gedaan. Ideaal zijn de bevestigingspunten voor ISOFIX, je klikt heel gemakkelijk een kinderzitje vast. En als er dan een kinderwagen mee moet: het kofferruim meet 400 liter. Dat is iets meer dan een Skoda Fabia (380 liter), dus groot is anders.

De accu meet netto 82,5 kWh en zou volgens de WLTP range zeker 520 kilometer ver moeten kunnen komen. In de praktijk ligt dat iets genuanceerde, temeer daar het enorme potentieel aan vermogen nogal eens zorgt voor een zware rechtervoet. In het meest uitzonderlijke geval kwamen we op 40 kWh per 100 kilometer, maar dan moet je het ook wel heel erg bont maken. Ga uit van ongeveer 20 kWh per 100 kilometer bij een rustig rijgedrag waarbij de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur op de autosnelweg wordt aangehouden. Laden kan snel, want als je aanplugt en de teller geeft 150 kW aan, dan zit je in een halfuur zomaar weer van 10 op 80 procent en kan je weer 300 kilometer rijden onder gemiddelde omstandigheden.

De BYD Seal is een verrassend goede, luxe en moderne auto die heel dicht in de buurt van concurrentie komt. Toch zouden we eerder opteren van de RWD, want de AWD springt nogal kwistig om met z’n stroomvoorraad. De bediening is logisch, simpel en helder. Wel is het zo dat er wat zaken verder uitgedacht moeten worden, zo gaat de verbruiksmeter maar 50 kilometer terug, dus laat deze alleen het verbruik zien over de laatst afgelegde 50 kilometer. Ook is de koets behoorlijk windgevoelig, al bij windkracht 4 voel je de auto heen en weer gaan op de snelweg. Daarbij is de cruise control niet stabiel: deze laat de snelheid van de auto steeds weer stijgen, dan weer zakken. 100,99, 98, 99, 100, 101, 102, 101, 100, 99 enzovoorts. Een kleine software-update zou dit euvel gemakkelijk kunnen verhelpen. En dan staat er gewoon een heel goed aanbod, waar veel concurrenten niet op gerekend hebben. Die gaan nog een hele kluif hebben aan deze BYD Seal AWD.