We kennen het merk Smart natuurlijk van de kleine modellen, maar het nieuwe merk is een heel ander pad ingeslagen. Voortaan leveren ze in het grotere segment, en de eerste telg uit die familie is de #1. Een stuk hoger dan onze #3, maar wel minder breed. Want de #3 mag dan weliswaar lager zijn, door de bredere afmetingen biedt deze wat meer interieurruimte. Ook de ruimte achter de achterklep is dankzij de toegenomen lengte vergroot. Daar kan je voortaan 370 liter in kwijt, prima gemiddelde waarden in dit segment, maar niets om mee uit te blinken. De kleinere Skoda Fabia (geen EV overigens) doet het vrijwel vergelijkbaar.

Krachtig is de #3 zeer zeker. Standaard al geldt het dat je 272pk aan vermogen aan boord hebt. Daarmee blaas je in 5,8 seconden van nul tot honderd, een enorme prestatie als je ziet wat veel concurrenten doen. Hij voelt heerlijk snel aan, een inhaalmanouvre is snel en veilig uit te voeren. De topsnelheid ligt op een begrensde 180 kilometer per uur. Vooral de tussensprints voelen krachtig en vlot aan. Dan is er natuurlijk ook nog de Brabus, die met een sprint van stilstand tot de driedubbele cijfers van 3,7 seconden pas echt geschiedenis schrijft. Daarvoor moet je dan wel iets dieper in de buidel tasten, want die is er vanaf 49 mille, terwijl de conventionele variant er vanaf pakweg 37 mille is.

Voor dat geld heb je dan wel de Pro, die standaard zaken aan boord heeft, maar opteer je voor de luxere variant, dan ben je voor zo’n 42 mille aangewezen op de Pro+. De testvariant komt qua prijs op zo’n 46 duizend euro uit. Met die prijsrange vis je in een vijver die al vrij druk bezet is, denk alleen al aan de Hyundai Kona of Volvo EX30. Toch zijn er wel wat elementen waarin de Smart zich van hen onderscheid, waaronder het eerder genoemde vermogen, en ook de rijke historie van het merk. Toegegeven, het is geen ‘echte’ Smart meer, maar het merk roept veel meer herkenning op bij voorbijgangers dan je zou verwachten. De bruikbare accucapaciteit is 66 kWh en dat is heel behoorlijk. Met een gemiddeld verbruik van zo’n 15 tot 19 kWh per 100 kilometer kom je dan al snel tussen de 300 en 400 kilometer ver. De stoelen zitten fijn en goed. Je hebt voldoende ruimte achterin als volwassene en ook de kinderen zitten prima.

Smart bewijst zich met de #3 opnieuw als serieuze speler op de EV-markt. En alhoewel de voorlopige verkopen van EV’s in het algemeen nog een beetje tegenvallen, neemt het model gelijk een goede positie in. De software kan nog wel een update gebruiken, want het systeem loopt vaak vast. Toch zit het geheel goed in elkaar en merken we al vooruitgang op tal van zaken in vergelijking met de #1. Toch opereert de drie in een lastig segment, waar het drukbezocht is. Dan is het zoeken naar punten die eruit springen. Zoals bijvoorbeeld de laadsnelheid, die tijdens het snelladen kan pieken tot 150kW. Dat is heel netjes in dit segment. DC laden met de CCS stekker gaat snel en eenvoudig. Ook standaard laden aan de openbare laadpaal gaat vlot, 22kW is daar mogelijk. Smart heeft een model geproduceerd waar rekening mee gehouden moet worden. Een prachtige comeback voor een merk met een kleurrijk verleden.