De Peugeot e-2008 kennen we al jarenlang in conventionele versie, daarna uitgerust met een 50 kWh accupakket en inmiddels is dit pakket in de nieuwe variant gegroeid tot een prima 54 kWh. Geen wereldschokkend verschil, maar de aandrijflijn is efficiënter geworden, waardoor je onder de streep veel verder komt dan voorheen het geval was. In het segment wordt het almaar drukker, dus het is een verstandige stap van het Stellantis concern om te opteren voor deze keuze. Regelmatig wisten we het verbruik onder de 15,0 kWh per 100 kilometer te brengen, zeker wanneer we niet harder dan 100 kilometer per uur reden. Op die manier kom je dik 300 kilometer ver met de Peugeot. Wanneer je in de avonduren geijkt 130 kilometer per uur aanhoudt, en dus op de klokken pakweg 134 ziet staan, dan stijgt het verbruik tot zo’n 22 kWh per 100 kilometer op de boordcomputer, en zit je op een rit van tweehonderd kilometer zomaar vanuit 100% SoC richting 20% SoC of minder.
Opladen gaat door middel van een CCS stekker die de capaciteit heeft over 100 kW snelladen. Prima cijfers, maar niet verbluffend snel. Toch sta je nooit lang aan de snellader om de accu weer richting de 80% SoC te lanceren. Het uiterlijk is enorm herkenbaar als Peugeot, terwijl er ook gebruik is gemaakt van de stoere leeuwentanden aan de zijkanten van de bumper. De stoere designtaal zet zich ook aan de achterzijde door, waardoor ook jonge mensen prima in deze EV gezien kunnen worden. Wel is er vrij veel gebruik gemaakt van zwart plastic. Die delen zijn daardoor vrij smaakgevoelig.
Het interieur kenmerkt zich door de minimalistische stijl die Peugeot in al haar modellen aanhoudt. Een klein stuurtje met goed overzicht op de cockpit. Het infotainment systeem werkt naar behoren, maar is niet de snelste en heeft ook sommige essentiële informatie die je als EV-rijder wilt zien, niet voorhanden. Wel is de boordcomputer al een stuk verbeterd, maar helaas kan trip 1 of trip 2 of het huidige verbruik nog niet definitief vastgezet worden op het beeld van het instrumentarium. Dat kan al wel met latere modellen zoals de nieuwe Peugeot e-3008, dus we hebben goede hoop dat die update niet lang meer op zich laat wachten. De stoelen zitten heerlijk, dat is de erfenis die de komst van Opel naar het Stellantis concern heeft meegebracht.
De kofferruimte bedraagt 350 liter en is daarmee precies gelijk aan die van een Volkswagen Polo. Dat is niet zo ruim, maar besef wel dat je alsnog met vier volwassenen en wat koffers op pad kunt. Achterin zit je qua beenruimte oké, en de hoofdruim is redelijk. Zolang je lengte maar niet meer dan 1,85 meter is, want dan wordt het wel wat krapjes. Dankzij de hogere zit is het in- en uitladen van kinderzitjes heel gemakkelijk. De prijs van de EV is fors, want met 42 mille komt je dan ook vervaarlijk dichtbij modellen als de Tesla Model 3 of bijvoorbeeld een Jeep Avenger die door het jonge publiek toch wel iets meer als zijnde ‘hip’ wordt gezien. Best wat concurrentie dus, maar de specifieke doelgroep zal z’n weg naar dit model zeker weten te vinden. Overall is het namelijk een goed aanbod, waarmee je een prima EV op je oprit hebt staan.