De Smart #1 is een achterwielaangedreven auto die draait op een geavanceerde elektrische aandrijflijn die op papier flinke cijfers tevoorschijn tovert. Met een indrukwekkende WLTP actieradius van 420 kilometer, een maximum vermogen van 200 kW (272 pk) en een maximum koppel van 343 Nm, levert de auto een vlotte rijervaring die menig bestuurder zal bekoren. Het vermogen en koppel zorgen voor vlotte acceleraties en een responsieve handling.

Geluidsniveau onderweg

Een groot nadeel van de Smart is het geluidsniveau onderweg. Doordat er een niet uit te schakelen bromtoon via de speakers tot je komt, heb je het idee alsof je in een brandstofauto zit. Terwijl het ontbreken van dat geluid juist in een EV voor het zo gewenste comfort zorgt. Waar de Smart #1 wel in uitblinkt is in zijn efficiëntie. Met een zuinig energieverbruik biedt de auto een kosteneffectieve en milieuvriendelijke oplossing voor dagelijkse mobiliteit. Het opladen gaat snel en gemakkelijk, waardoor gebruikers zonder veel gedoe weer de weg op kunnen.

Infotainmentsysteem

Echter laat de Smart #1 op sommige gebieden nog wat te wensen over. Een van de grootste pijnpunten is het infotainmentsysteem. Hoewel het systeem er gelikt uitziet met functies zoals navigatie, connectiviteit en entertainment, laat de uitvoering te wensen over. Gebruikers hebben gemeld dat het systeem soms uitvalt of vastloopt, wat de algehele gebruikservaring negatief beïnvloedt. Dit is een teleurstelling gezien het streven van Smart naar hoogwaardige technologie en gebruiksgemak.

Binnenzijde

Bovendien voelt het interieur van de Smart #1 niet zo luxe aan als verwacht. Hoewel de materialen van goede kwaliteit zijn, ontbreekt het de auto aan de verfijning en elegantie die men zou verwachten in dit segment. De zitplaatsen zijn comfortabel, maar missen de ergonomie en ondersteuning die nodig zijn voor langere ritten. Ook het ontwerp van het dashboard en de bedieningselementen voelt soms wat gedateerd aan, wat afbreuk doet aan het algemene gevoel van moderniteit en vooruitstrevendheid.

Prestaties

Desondanks zijn dit relatief kleine tekortkomingen in vergelijking met de algehele prestaties van de Smart #1. Het is duidelijk dat Smart met dit model een serieuze stap heeft gezet richting de toekomst van elektrische mobiliteit. Met zijn vlotte prestaties, stilte en efficiëntie biedt de Smart #1 een aantrekkelijke optie voor wie op zoek is naar een milieuvriendelijke en praktische stadsauto. Laden gaat met 22Kw aan de normale laadpaal en met 150Kw aan de snellader.

Doorontwikkeling

In conclusie is de Smart #1 een veelbelovende toevoeging aan het groeiende aanbod van elektrische voertuigen. Hoewel het nog niet helemaal ‘af’ aanvoelt, zijn de sterke punten van de auto voldoende om veel gebruikers te bekoren. Met verdere verbeteringen aan het infotainmentsysteem en het interieur kan de Smart #1 echt uitgroeien tot een interessante optie in zijn segment. De Chinees-Duitse samenwerking heeft dus desondanks toch wat vruchten afgeworpen.