Chinese nieuwkomers schieten als paddestoelen uit de grond. We kenden eerder natuurlijk al de merken die onder het Chinese concern Geely vielen als Volvo, Polestar, Zeekr, Lync & co. Daarnaast zijn er de nieuwkomers MG, NIO, Seres, Aiways en anderen. Vorig jaar lanceerde het merk Xpeng het offensief op de Nederlandse markt met de modellen P7 en G9. Laatstgenoemde staat centraal in deze test. Het gaat om de zogeheten Long Range versie, die met een accu met netto capaciteit van 94kWh is uitgerust. De prijs is met net geen 70 mille absoluut laag, maar kan hij ook concurreren met andere merken in dit segment? Dat is de vraag die centraal staat in deze test.

De Xpeng G9 oogt groot, en dat wordt bevestigd als we de specificaties erbij pakken. De lengte bedraagt 4,89 meter, de breedte 1,94 meter en de hoogte is 1,67 meter. Een forse koets dus. Dat merk je ook als je instapt, er is voldoende ruimte voor zowel voor- als achterpassagiers. De ruimte op de achterbank is zelfs zo riant, dat je er bijna languit kunt gaan liggen. De gebruikte materialen zijn best redelijk, zowel op ooghoogte als daaronder. In de cockpit zijn er drie schermen. Centraal voor de bestuurder vinden we de directe rij-, media- en voertuigsinformatie. Alles wat in te stellen is, kan je vinden in het middelste scherm. Daarbij valt op dat er soms best een aantal handelingen nodig zijn om bepaalde functies aan- of uit te zetten. Zo staat de snelheidswaarschuwing bij elke rit opnieuw aan, en moet je dit elke keer handmatig uitzetten. Wat wel een mooie functionaliteit is, is dat het derde scherm aan de rechterzijde door de passagier is te bekijken, maar niet door de bestuurder. We zagen dit al vaker terug bij autofabrikanten, zoals bij LandRover. De bagageruimte is ronduit riant met 660 liter.

Rijden gaat dankzij de 313pk aan vermogen in alle souplesse. In een luttele 6,4 seconden sprint je naar honderd als het moet, en de top ligt op 200 kilometer per uur. De G9 nodigt echter niet perse uit tot hard rijden, maar voelt heel relaxed aan. Vanachter het stuur heb je het gevoel dat je met een erg grote auto onderweg bent. Het sturen is vrij gevoelloos, maar wel neutraal. Het verbruik ligt vrij hoog, zeker wanneer je boven de 100 kilometer per uur komt. Dan kan het zomaar zijn dat de boordcomputer een verbruik van 27,0 kWh op 100 km aangeeft. Doe je het wat rustiger aan, dan daalt natuurlijk ook de consumptie en kan je zomaar 450 kilometer ver komen op een enkele acculading. Reken in de winter op zo’n 300 kilometer. Overigens reden we de G9 onder winterse omstandigheden. De WLTP geeft 570 kilometer aan, zoals bekend is de waarde van die testcyclus bij alle EV’s te optimistisch. Het snelladen kan met 300Kw en dat is heel netjes. Zo zit je onder optimale omstandigheden in 20 minuten weer vol. Behalve bij Porsche zijn er maar weinig merken met modellen die zo snel kunnen laden.

De Xpeng G9 wordt ook wel eens de concurrent van Audi genoemd, maar dan met de prijs van een Skoda. En deels is dat ook het geval: met een prijslabel van minder dan 70 mille heb je een enorm complete auto, die echter softwarematig nog wel wat stappen heeft te zetten. Zo werkt het infotainmentsysteem niet altijd even soepel en zijn er enorm veel piepjes onderweg. Wanneer de camera die in het interieur op de bestuurder staat gericht geblokkeerd wordt door condensatie of anderszins, is het niet meer mogelijk om cruise controle te activeren en volgt er een reeks van alarmbellen. Tegelijkertijd is het onderstel heerlijk, het rijgedrag soepel en de dynamiek aanwezig. Bij monde van de PR-manager van Xpeng begrijpen we ook dat het merk zich niet als premium wil positioneren, maar een eigen plek in het autolandschap heeft. In tegenstelling tot een aantal andere Chinese merken zijn we onder de indruk van de prestaties van de Xpeng. Dit lijkt een blijvertje.