De Opel Astra-e is het schoolvoorbeeld van hoe het moet in de EV-wereld. Geen grote accu’s, zwaargewichten of drinkeboeren: de accu meet 54kW, het gewicht zo’n 1700 kilogram en het verbruik is makkelijk 15,0kWh op 100 kilometer. Als je het wat rustiger aandoet, duikt het verbruik zelfs onder die waarde. Het snelladen gaat met 100kWh, dat is niet meer dan de basisnorm. Toch heb je ook niet heel veel meer snelheid nodig, juist vanwege dat kleine accupakket.

De Astra oogt best gewoontjes, je ziet er niet aan af dat het een elektrische auto is. En daar zit ‘m nu juist z’n kracht. Van veel mensen hoeft het allemaal niet zo bijzonder, maar vinden ze het prima wanneer de auto een relatief neutraal uiterlijk heeft. Alleen aan het dichte front kan je zien dat het gaat om een EV, inclusief een paar badges her en der. Toch oogt de Astra best stoer. Het vermogen is 156pk, dat is niet heel bijzonder. Maar ook met dat vermogen weet de koets in 9,3 seconden naar honderd te snellen, wat nog een heel aardige waarde is. Bovendien voelt het in een EV over het algemeen sneller aan, omdat de snelheidstoename linear en zonder vertragingen verloopt. De topsnelheid ligt op een bescheiden 170 kilometer per uur. Voldoende voor de Nederlandse snelweg, en hoevaak rijdt je harder dan dat op de autobahn? De tijden dat je daar hele stukken 170+ kon rijden liggen ook alweer een tijdje achter ons.

Praktisch is de Astra-E behoorlijk, want er gaat 1268 liter aan bagage in wanneer je de banken platgooit. Met de achterbank omhoog is er nog 352 liter over, dat is iets minder dan gemiddeld. Het interieur is bijzonder fraai weergegeven. En alhoewel er sommige materialen zijn gebruikt die van een wat hardere soort zijn, is er toch een luxe uitstraling gecreerd. Het stuurwiel voelt goed en stevig aan. Dankzij de logische indeling van de automaat wissel je uiterst snel tussen de verschillende standen. Het scherm is van hoge kwaliteit en bestaat uit twee delen: eentje voor navigatie en apple car play, terwijl de andere dient voor zaken als snelheid en accuweergave. De erfenis van Opel bestaat uit heerlijk zittende AGR-stoelen, goedgekeurd door Duitse artsen die gespecialiseerd zijn in de rug van een persoon. Met die stoelen is een retourtje Frankrijk nooit een opgave.

Het Frans-Duitse huwelijk is bijzonder succesvol gebleken in de testperiode. De Opel Astra-e rijdt heerlijk comfortabel, maar kan desgewenst ook sportief gereden worden. Daarnaast is het uiterlijk behoorlijk imposant. Het verbruik is absoluut een enorm pluspunt. Met soms zelfs slechts 13,0kWh op de verbruiksmeter scoort de Astra hoge ogen. Je komt dan zomaar ineens richting de 400 kilometer ver, en het is ook nog eens heel goedkoop. Stel dat je bij Vattenfall laadt aan de publieke paal voor 30 eurocent per kilowatt, dan ben je over een afstand van honderd kilometer met dat verbruik dus maar 4,3 cent per kilometer kwijt. Een volle accu waarmee je dus bijna 400 kilometer aflegt kost je dan zo’n 15 euro. Dat is heel wat goedkoper dan rijden op benzine, diesel of lpg. Met deze troef in handen kan de Opel Astra-e niet anders dan een succes worden.