Dacia is een merk dat stof tot denken geeft. Want wat weegt zwaarder: status of prijs-kwaliteitverhouding? Het concept van het merk is gebaseerd op de filosofie dat je veel auto voor weinig geld krijgt, maar de keerzijde is dat je een eenvoudige Roemeense auto rijdt waarbij een stukje status ontbreekt. Maar is dit kwalijk? Met deze vraag stapten we in de Dacia Sandero Stepway.
De Stepway komt over als een onverschrokken wagen waarmee je zo het bos in kunt trekken. Dacia zelf omschrijft de hem als een moderne hatchback met het uiterlijk van een aantrekkelijke, stoere avonturier. De Stepway is voorzien van bodemplaatbescherming voor en achter, uitgeklopte wielkasten, dakrails en de instap is 4 centimeter hoger dan de reguliere Sandero. De Roemeen blinkt uit binnen het straatbeeld. Persoonlijk vinden wij hem stukken mooier dan het vorige model. Laurens van der Akker heeft duidelijk werk gestoken in het geven van een dappere, eigen identiteit aan de auto.
Het interieur toont verzorgt. Zoeken naar verschillende functies is niet nodig. Iedere functie staan duidelijk aangegeven en de functies zijn eenvoudig te bedienen. Daarentegen is de uitstraling van het interieur aan de goedkope kant. Dit valt vooral te wijten aan het gebruik van goedkoop hard plastic. Ook zijn de knoppen om de airconditioning te gebruiken overdreven groot waardoor het geheel nog goedkoper lijkt. Het navigatiesysteem is vrij eenvoudig opgebouwd maar werkt bijzonder valide en snel. Hiervoor verdient Dacia een pluim, het werkt prettiger dan de ingewikkelde systemen van veel concurrenten. De stoelen zitten comfortabel en zijn goed geveerd, zijlingse steun ontbreekt waardoor er in de bochten regelmatig geschoven wordt. De Stepway beschikt over verschillende grote opbergvakken om al je meegebrachte waren te vervoeren. De kofferbakruimte valt met 320 liter een klein beetje tegen. Maar zodra de achterbank opgeklapt wordt ontstaat er plots een zee van ruimte en kan er 1200 liter vervoerd worden.
De klant heeft keus uit twee modellen. De Ambiance is de basisversie. Je krijgt dan een zeer basaal uitgeruste auto die voor een basisprijs van €13.990 over de toonbank gaat. Voor de Laureate betaal je duizend euro meer, maar wordt de uitrusting gesierd door een MEDIA NAV multimedia en navigatiesysteem met een zeven inch touchscreen, cruisecontrole, parkeersensoren, airconditioning en nog veel meer extra’s. Pure luxe voor maar duizend euro extra is vrij gering. In alle gevallen raden wij aan voor deze laatstgenoemde versie te kiezen. De auto beschikt altijd over een 0.9 liter motor met turbo voor extra power en een handgeschakelde vijfbak. Daarmee is afscheid genomen van de 1.6 liter viercilinder benzinemotor uit in het vorige model. Toch is uitstoot nog net te groot om binnen het tarief van 20% bijtelling te vallen. De Stepway is een imitatieterreinwagen en een ritje door de jungle is niet aan te raden. Maar de prestaties die de 90 pk sterke driecilinder weet te realiseren binnen de asfalt jungle zijn zeker niet slecht. De sprint naar 100 km/uur is te halen in 11.1 seconden. Wil je het bos in? Dan raden wij je de Dacia Duster aan, deze is te bestellen als 4×4 variant.
We mogen concluderen dat Dacia met de nieuwe Sandero Stepway een volwassen en goede auto op de markt heeft gebracht. De auto is zeer compleet ingericht en over het exterieur zijn we behoorlijk goed te spreken. Met de aanschaf van deze auto doe je geen miskoop. Het Roemeense budgetmerk heeft zich de afgelopen jaren goed weten te positioneren binnen ieder segment van de automarkt. En zeg eens eerlijk. Waarom nog klagen over status als je voor een mooie prijs een fatsoenlijke auto kunt kopen?
Auteur en fotograaf: Jaap Heijligers