Plug-in-hybrides vormen de overgang van het pure benzine-rijden naar de elektrische toekomst. Accu’s worden steeds groter, en daarmee neemt het gewicht toe. Je hebt het namelijk over een brandstofmotor die alle facetten van een conventionele verbrandingsmotor moet hebben, plus de techniek van een elektromotor. De ruimte onder de motorklep zit dan ook vrijwel altijd ramvol. In dit geval is het niet anders. De DS4 en DS7 zijn geüpdatet, en hebben voortaan naast een 180pk sterke benzinemotor ook een elektromotor aan boord, waardoor gezamenlijk een vermogen van 225pk wordt gerealiseerd. Het koppel bedraagt 250Nm, niet overdreven veel dus. Desalniettemin is de sprint van 0 naar 100 gracieus, een slordige 7 seconden. Vooral de topsnelheid doet opvallen. Daar waar vrijwel alle BEVs het doen met waarden onder de 200 kilometer per uur, doet deze DS4 dit gewoon op z’n gemakje tot 233 kilometer per uur. Ik weet het, vrijwel niemand zal deze snelheid bereiken, maar toch is het leuk te melden. We hebben deze topsnelheid overigens niet uitgeprobeerd.

De lijnen zijn scherp en fraai vormgegeven. Een nieuwe neus siert het uiterlijk. De lichtunits lopen voortaan verder door naar onderen. Er zitten flinke velgen onder, mooi voor het aanzicht. Wel merken we dit tijdens het rijden. Want ondanks dat het 0nderstel ontzettend comfortabel is, drukken de grotere velgen het comfort een klein beetje. Een kniesoor die daar verder erg op let, want in het algemeen is dit gewoon een erg comfortabele auto. Dat geldt ook voor het sturen, het gaat op z’n gemakje en zonder al te veel verrassingen. Sturen is vrij indirect. De 1.6 benzinemotor laat zich nauwelijks horen, ook kan je een flinke 50 kilometer ver op de accu komen voordat je benzine hoeft te gaan verbruiken. De bruto accucapaciteit is 12,2 kWh. Snelladen van deze lithium ion batterij gaat natuurlijk niet, maar wel laadt hij op met 11kW. Daarmee zit je in 43 minuten van 20 op 80 procent. Een prima notering.

Praktisch is de DS4 ondanks z’n accu in de bodem absoluut. Met 390 liter doet hij niet onder voor andere concurrenten in het C-segment. De afmetingen van de koets zijn vrij fors, zo bedraagt de lengte 4,4 meter en merk je dit terug op de riante achterbank, waar been en hoofd goed toeven. De relatief kleine brandstoftank van 40 liter is een eigenschap die we heel vaak terugzien bij plug-in-hybrides. Om nog enige gewichtsbesparing te realiseren wordt de tank vaak klein gehouden. Je komt er alsnog 700 kilometer ver op, want ook op pure omgevormde olie kom je nog een flink eind per liter. Het gewicht van 1628 kilo schoon aan de haak merk je onderweg nauwelijks, het Stellantis concern heeft dit goed weten te verhullen.

Extravagant. Zo kunnen we de DS4 wel noemen. Met tal van details die je nergens anders in de autowereld tegenkomt, onderscheiden ze zich van de grijze massa. En dat verdient een pluim. Met de beproefde Stellantis techniek kom je niet snel voor verrassingen te staan, en ondanks de accu in de bodem is de DS4 nog best ruim. Ook leent hij zich met een acceleratietijd van pakweg 7 seconden voor een potje stevig doorrijden. Rij je alleen elektrisch, dan is woon- werkverkeer volledig op stroom af te leggen. Wil je ‘m hebben, wees er dan snel bij, want we zijn niet zeker van de merkenreductie bij Stellantis die mogelijk van 14 naar een getal onder de 10 zal worden teruggebracht. Dit is een unieke auto met een heerlijk karakter.