Toyota heeft met de RAV4 wereldwijd al lange tijd een succesnummer in huis. In Nederland kijken we voornamelijk naar de Plug-in-hybride, die met 306pk en toch een zuinige theoretische 1,0 liter verbruik op honderd kilometer aantrekkelijk is. Op papier bedraagt de CO2-uitstoot slechts 22 gram per kilometer, waardoor de CO2-boete laag is. De brandstofmotor die 2,5 liter groot is en vier cilinders heeft, werkt samen met een elektromotor met een accu die 18,1 kWh groot is. Samen bedraagt het koppel een riante 391Nm. Al met al is de Toyota RAV4 plug-in-hybride een interessante optie voor menig (zakelijke) rijder.
Het front is voortaan stoerder getekend en dat geeft de uitstraling een positieve schwung. We rijden het model in GR Sport trim, en dat betekent meer zwarte accenten en een sportiever overkomen. We zouden altijd gaan voor dit pakket, aangezien je net wat extra sportiviteit aan een doorgaans toch wat grijzere muis meegeeft. Grote knoppen sieren het interieur. Je kunt alle knoppen en functionaliteit heel gemakkelijk vinden, want alles staat duidelijk aangegeven. Voortaan is het scherm een stuk groter, meer dan tien inch groot. Daar is ook het vernieuwde infotainmentsysteem te vinden, waarmee je duidelijker en sneller navigeert. Ook ondersteunt het systeem zowel Android Auto als Apple CarPlay.
Zowel voor- als achterin zit je als vorst. Met een hoge zit kan je het verkeer in de omgeving goed in je opnemen. De achterpassagiers hebben werkelijk zeeën van hoofd- maar ook beenruimte. Achterin valt de kofferruimte dan wel weer een beetje tegen. Hoewel de laadvloer vlak is, slikt de Toyota tot aan de hoedenplank volgens de beproefde VDA methode 490 liter. Daar hadden we dan wel weer iets meer van verwacht, zeker aangezien concurrentie zoals de Hyundai Santa Fe al in z’n oudere verschijning het beter deed met literinhouden tussen de 600 en 700 liter. Sommige modellen bij Skoda doen zelfs makkelijk 700 liter en komen daarbovenuit. Oftewel, praktisch is de score ruim voldoende, maar niet uitstekend.
De RAV4 plug-in-hybride is in de praktijk ook best zuinig. Hij komt op een volle accu met wat warmer weer zeker 80 kilometer ver, als het kouder is iets minder. Tijdens een test die we hadden in oktober 2021 kwamen we bij kouder weer alsnog 70 kilometer op één acculading stroom. Voordeel is dat de RAV4 ook heel prima op alleen stroom kan rijden, de benzinemotor is niet prominent aanwezig. Starten gaat zelden op brandstof, zeker in de zomer. De Toyota is flink voorzien van luxe. Zo is er stuur- en stoelverwarming, adaptieve cruise controle met Lane keep assist en een achteruitrijcamera. Ook is er een mooi geluidssysteem aan boord, is er dual zone airco aan boord en het eerder genoemde grotere scherm. Ten opzichte van de vorige variant is er ook een tikkeltje beschaving meegegeven, dat wil zeggen: de motor is een stuk minder hoorbaar dan voorheen. Alsnog zijn de knoppen aan boord flink grofstoffelijk, zoals we de vorige keer schreven. Dat benadrukt het avonturier karakter van de Japanner. Concluderend kunnen we stellen dat de RAV4 een interessant aanbod biedt voor de rijder die een volwaardige plug in hybride met een betrouwbaar karakter zoekt.