In tijden van economisch mindere tijden is het gangbaar om als bewindspersoon ook in de spiegel te kijken. Zo vond voormalig minister president Joop den Uyl het in de jaren ’70 het niet nodig om de inboedel van het Catshuis – zijn ambtswoning – te vernieuwen. Door de oliecrisis was Nederland in economisch zwaar weer gekomen, we kregen autoloze zondagen en er werd minder gereden. Vergelijkbare omstandigheden doen zich voor tijdens de huidige crisis. Horecaondernemingen hebben moeite om het hoofd boven water te houden en hetzelfde geldt voor theaters en muziekverenigingen. Ze verkeren in zware economische omstandigheden. Hoe doen onze bewindspersonen het tegenwoordig? Wordt – net als in de tijd van den Uyl – de broekriem aangetrokken? Een overzicht:

1. Koning Willem Alexander

Van de Koning is bekend dat zijn begroting is gelieerd aan die van de vice president van de Raad van State. In de afgelopen maanden was hier nogal wat ophef over. Maar waar rijdt de Koning eigenlijk in? Privé is door enkelen bekend dat hij in een Tesla Model X rijdt. Maar je zult de Koning daar niet vaak in zien rijden, hij wordt immers constant bewaakt door de Dienst Bewaken en Beveiligen, die hem immer escorteert met gepantserde bolides van Duitse snit. Zakelijk rijdt Willem Alexander in een Audi A8, een extra verlengde versie. Kosten? Minimaal een half miljoen. Mede door het aanbrengen van bepantsering steeg de prijs van deze limo flink. We schreven hier eerder een verhaal over. Lees dat verhaal hier

2. Minister President Mark Rutte

We kennen de premier als iemand die zich graag op de fiets laat fotograferen. Afgelopen weekend reed de premier nog naar het Catshuis op zijn stalen ros. Het gaat om een Koga fiets met blauwe opdruk. In de gevallen dat de premier zich laat vervoeren, kiest hij voor relatief bescheiden vervoer. Zeker als je dat vergelijkt met de Koning of met minister Hugo de Jonge. Privé rijdt de premier een oude Saab uit de vorige eeuw. Zakelijk gaat het om een anonieme BMW 5-serie, van ongeveer 8 jaar oud. Deze 5-serie is gepantserd en rijdt de premier nooit zelf. Ook rijdt deze BMW met twee persoonsbeveiligers achter de premier aan, wanneer hij op de fiets zit. Altijd klaar om in te grijpen wanneer dat nodig is.

 

3. Corona minister Hugo de Jonge (CDA)

Minister Hugo de Jonge staat bekend om zijn bijzondere stijl. Dat gaat over zowel zijn schoenenkeuze, als politieke stijl. Sommigen noemen het arrogant, anderen vinden het overdreven. Tijdens de lijsttrekkerschap verkiezingen voor het CDA is de Jonge met een nipte overwinning gekozen, ten faveure van Pieter Omtzigt. Tijdens de coronacrisis staat de Jonge onder een vergrootglas. Er is veel kritiek op zijn beleid en op het feit dat er nogal wat fouten zijn gemaakt. Zo was het bron- en contactonderzoek niet op orde, en greep de minister maandenlang niet in. Ook was er een tekort aan testcapaciteit. Inmiddels is bekend dat de maatregelen weer worden aangescherpt. In een tijd waarin de broekriem moet worden aangehaald, is het belangrijk dat ook bewindspersonen kritisch naar zichzelf kijken. Wat dat betreft kan de Jonge lessen trekken uit de politieke stijl van Joop den Uyl. Tijdens een bezoek van een Amerikaanse president aan Nederland bezocht deze het Catshuis. Er was een kleedje op de tafel waar vergaderd zou worden met gaten erin. Joop den Uyl legde snel een ander kleedje eroverheen, zodat het niet op zou vallen. Hugo de Jonge daarentegen laat zich in tegenstelling tot de premier rondrijden in een BMW 745LE, met een prijs van 129.000 euro. Tel daar de beveiligingskosten die aan de auto moesten worden verricht bij op, en je komt snel op twee tot drie ton uit. Hugo de Jonge hoeft dat niet zelf te betalen, het is immers zijn dienstauto. Ook een chauffeur is daarbij inbegrepen. De gemiddelde consument telt wel flink veel geld neer voor een soortgelijke auto, een potentiele koper van een BMW M760Li is zelfs bijna 70.000 euro BPM – puur voor de staatskas – verschuldigd. Is het niet tijd om net als den Uyl en Rutte iets meer bescheidenheid te tonen, Hugo?

Lees hier al onze verhalen!