Alpine breidt zijn modellengamma uit met de A390, een volledig elektrisch aangedreven sport fastback. Het voertuig is uitgerust met drie elektromotoren: één op de vooras en twee op de achteras. Dit maakt vierwielaandrijving mogelijk en vormt de basis voor Alpine’s toepassing van Active Torque Vectoring. Dit systeem regelt de verdeling van het aandrijfkoppel over de afzonderlijke wielen, wat bijdraagt aan een verbeterde voertuigcontrole in bochten en onder wisselende rijomstandigheden. Dergelijke technologie is gebruikelijk in voertuigen uit hogere segmenten, maar wordt hier toegepast in een model binnen het sportieve middensegment.
De A390 is ontwikkeld voor prestaties onder uiteenlopende omstandigheden, variërend van bergpassen tot gebruik op het circuit. Daarmee richt Alpine zich op bestuurders die waarde hechten aan zowel rijdynamiek als stabiliteit. Het voertuig is het tweede model in de zogenoemde Dream Garage van het merk, en volgt op de compacte A290. De A390 vormt tevens een brug naar de elektrische opvolger van de A110, die op termijn wordt geïntroduceerd.
Het ontwerp en de positionering van de A390 zijn afgestemd op een breder publiek, waaronder zakelijke rijders. De auto is gebaseerd op het Ampere-platform van de Renault Group, dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Hierdoor kan gebruik worden gemaakt van gedeelde technologieën binnen het concern, zoals batterijbeheer en softwarematige rijhulpsystemen.
De productie van de A390 vindt plaats in de Manufacture Alpine in Dieppe, Frankrijk. Deze fabriek – met een lange geschiedenis in sportauto’s – wordt momenteel aangepast aan de eisen van elektrische voertuigproductie. De transformatie maakt deel uit van Alpine’s bredere strategie om de overstap naar elektrische mobiliteit te realiseren. Het is een knusse fabriek waar we tijdens een bezoek de sfeer hebben geproefd. Hier wordt nog echt handmatig aandacht besteed aan het model, en elke versie wordt zorgvuldig gecontroleerd. Een aanrader voor de liefhebber.
De elektromotoren van de A390 worden geproduceerd in Cléon, een andere Franse locatie van de Renault Group die gespecialiseerd is in aandrijftechniek. De batterijmodules zijn ontwikkeld door Verkor en worden geassembleerd in Douai. De cellen en componenten waaruit de batterijen zijn opgebouwd, zijn afkomstig uit een fabriek in Duinkerken. Hiermee vindt een aanzienlijk deel van de productie en toelevering binnen Frankrijk plaats.
Naast de technische componenten zijn ook diverse toebehoren afkomstig van Franse bedrijven. Zo levert Michelin speciaal voor dit model ontwikkelde banden, en is het audiosysteem afkomstig van het Franse audiomerk Devialet. Met deze keuzes benadrukt Alpine het belang van regionale samenwerking en technologische ontwikkeling binnen eigen land. De Alpine A390 moet gaan concurreren met modellen als de Polestar 2 en BMW iX2. In elk geval rijdt je iets bijzonders, met deze Alpine!