Test Lancia Delta S Momodesign

Test Lancia Delta S Momodesign

2019-02-14T20:02:22+00:0014 Feb 2019, 20:22|Categories: Lancia|

Je zou het bijna vergeten, maar de Lancia Delta is al jaren in ons land. Toch is het uiterlijk nog steeds niet verouderd. Met een recente update is het uiterlijk licht gewijzigd, waardoor de auto er weer helemaal tegenaan kan. Wij reden de Delta 1.4 T-Jet 16v LPG. Dankzij de lage prijs van LPG betaal je bij een kalme rijstijl slechts 5 eurocent per kilometer. Een ideale oplossing voor de crisistijd. Want hoewel het verbruik per liter bij LPG wat hoger ligt dan benzine (ongeveer 1 op 10), betaal je nog altijd bijna een euro per liter minder. Aangezien de prijs per liter ongeveer de helft goedkoper is dan diesel, moet je met een diesel minimaal 1 op 20 rijden om de verbruikskosten te evenaren.

Hoewel uiterlijk een kwestie van smaak is, ziet de Delta S er echt goed uit. Het design kom je niet elke dag tegen en daardoor ontstaat snel het idee dat er in iets bijzonders wordt gereden. Al rijdende is er geen reden tot verveling, het dashboard ziet er mooi uit. Prominent is het navigatiesysteem, dat op zichzelf goed werkt, maar helaas een nogal pixelarm beeldscherm heeft. De pixels zijn goed te onderscheiden. Ook is het wat lastig om de navi te bedienen. Verder zit het met de ergonomie wel snor. Het interieur is gelukkig vrij van rammeltjes en kraakjes. De afwerkingsmissers die in het model van een paar jaar geleden nog werden aangetroffen, zijn dankzij de pianolak nauwelijks nog zichtbaar. Bovendien geeft deze lak het interieur een mooi sausje. Het wordt standaard geleverd op de momodesign-uitvoering, een merk dat normaal zich bezighoudt met motorhelmen. Verder is vrijwel alle luxe in deze uitvoering aanwezig, waaronder zelfs automatisch inparkeren. Wel misten we op de koude herfstdagen stoelverwarming.

Met een bagageruimte van 465 liter is de Delta geen kleine jongen. Ook qua been- en hoofdruimte voor volwassen passagiers achterin is het goed toeven. Tot een lengte van bijna twee meter kan je achterin zitten, qua ruimte is de Delta een van de grootste in zijn klasse. De stoelen zitten goed en bij een stevige bocht blijf je goed zitten. In het kofferbak kom je in de holte waar normaal het reservewiel wordt opgeslagen nu de gastank tegen. Deze kan ongeveer 35 liter LPG effectief opslaan. Met een prijs van ongeveer zeventig cent per liter kan je dus voor nog geen 25 euro de gastank volgooien. Bij een rustig rijgedrag kan een verbruik van 1 op 12 worden gerealiseerd, waardoor de prijs per kilometer richting de 5 eurocent gaat. Daarvoor is echter wel een fluelen rechtervoet vereist, want met een acceleratie naar de honderd in ongeveer 10 seconden is de Lancia Delta nog behoorlijk rap. De topsnelheid is 195 kilometer per uur.

Sturen gaat behoorlijk sportief. Het stuur voelt niet zwaar aan, in scherpe bochten kan er met precisie worden gereden. Wanneer het een stuk rustiger gaat, kan er via een druk op de knop gekozen worden voor een licht stuurgedrag, ideaal voor in de stad. Ook kan de Italiaan automatisch inparkeren. Wanneer er op de knop wordt gedrukt begint het systeem een plek te zoeken aan de rechterkant van de auto. Daarbij moet worden aangemerkt dat de auto’s waartussen er geparkeerd gaat worden in dezelfde rijrichting moeten zijn geparkeerd als die je zelf rijdt. Eenmaal op de juiste positie geeft het systeem een seintje dat de auto tot stilstand moet worden gebracht en de versnellingspook in z’n achteruit moet. Vervolgens hoeft het gas- en rempedaal alleen nog maar gebruikt te worden, het sturen gaat immers vanzelf. In de praktijk werkt het systeem net als in andere modellen best aardig. Het is echter de vraag hoe vaak het zal worden toegepast.

Met de Lancia Delta S Momodesign heeft het Italiaanse merk een mooie, stijlvolle auto neergezet die sportieve kopers zal aanspreken. De prijs schommelt afhankelijk van de extra opties tussen de 28 en 31 mille. Helaas zien we maar weinig exemplaren van de Delta rijden. Of dit model in deze uitvoering daar grote verandering in gaat aanbrengen durven we te betwijfelen, maar feit blijft dat het concept van het model en de uitstraling bijzonder positief zijn. Met dat in het achterhoofd zullen er zeker kopers over de streep worden getrokken.

Plus punten

  • Prachtig design
  • Veel ruimte
  • LPG is goedkoop rijden

Min punten

  • Vrij excentriek
  • 25% bijtelling