Voor de grote schare fans van Lancia moet het een feestelijke dag zijn geweest. Het merk komt met een nieuw model, geheel in hedendaags maar toch herkenbaar design. En met de allernieuwste techniek in EV-jasje. Het merk brengt de Ypsilon nu met een sprankje van de Italiaanse flair terug op de markt. De nieuwe Lancia Ypsilon EV is compact, stijlvol en biedt de essentie van een stadsmobiel met een moderne twist. Een van de grootste troeven van de Lancia Ypsilon is zonder twijfel de uitstraling. Met zijn verfijnde Italiaanse ontwerp en nette proporties weet de Ypsilon zichzelf fraai te presenteren. De elegante lijnen, de klassieke Lancia-grille die nu subtiel geïntegreerd is in de voorkant, en de verfijnde details, zoals de slanke koplampen en het stijlvol ontworpen achterste, maken de auto opvallend zonder dat hij schreeuwerig is. De Ypsilon is geen “gewone” stadsauto, maar een auto die zich met een verfijnde uitstraling in het compacte segment weet te onderscheiden. Het interieur weerspiegelt dit gevoel van luxe met gebruik van mooie materialen, en het heeft een chique, maar moderne sfeer. Zo is er bijvoorbeeld een koffietafeltje waarop je prima met een laptop kunt werken. Het is duidelijk dat Lancia de focus heeft gelegd op het herintroduceren van het merk met een auto die zowel visueel als technisch iets bijzonders biedt.
De prestaties van de Ypsilon EV zijn meer dan prima voor een compacte stadsauto. De 51,0 kWh netto metende batterij heeft een prima elektromotor die een vlotte acceleratie levert. Zelfs accelereren op de snelweg gaat nog met overtuiging. Hoewel de Ypsilon niet het doel heeft om een sportwagen te zijn, is hij voor het dagelijkse verkeer snel genoeg. De motor is stil, met een mooie, stille rijervaring die kenmerkend is voor elektrische voertuigen. Wat echter opvalt, is het net iets hogere verbruik dan gemiddeld. Toch kan dit goed komen doordat het naast een paar zachtere dagen ook erg koud en regenachtig was tijdens onze testperiode.
De Ypsilon EV heeft een accu die voldoende snel kan worden opgeladen, met een snellaadvermogen van maximaal 100 kW. Dit is een voordeel voor wie vaak onderweg is, want het betekent dat je in een relatief korte tijd weer verder kunt, want de 51 kWh accu is relatief klein. Met deze snelheid is de Ypsilon goed in staat om het dagelijks gebruik bij te benen, hoewel je de laadbehoeften altijd goed moet plannen voor langere ritten. Het bereik van de auto ligt rond de 300 kilometer, afhankelijk van rijomstandigheden. Een van de grootste nadelen van de Lancia Ypsilon EV is de beperkte ruimte op de achterbank. Dit is echter niet overdreven kleiner dan bij concurrentie. De achterbank heeft qua ruimte geen overdaad en biedt weinig beenruimte, wat vooral merkbaar is voor langere passagiers. Dit maakt de Ypsilon minder geschikt voor weekendjes weg met vier volwassenen.
De Lancia Ypsilon EV is een charmante en stijlvolle keuze voor wie op zoek is naar een stadsmobiel met een beetje meer flair. De auto biedt een comfortabele rijervaring, een precies stuurgedrag en een nette afwerking die het merk Lancia weer doet opbloeien. De prestaties zijn prima, en het snelladen van de batterij is gaat echt op een prima snelheid. Echter, het relatief hoge verbruik bij koud weer, beperkte ruimte achterin en de beperkte informatie tijdens het laden zijn kleine minpuntjes om op te noemen. Toch is de kofferruimte met 309 liter voor deze klasse dik in orde. Alleen al voor het opvrolijken van het wagenpark zouden we je deze Italiaan adviseren. Want zeg nu zelf: hij ziet er toch geweldig uit? Vanaf 34.440 rij je in de 156pk sterke elektrische versie van de Ypsilon, de benzineversie is maar 28.700 euro. Welke keuze maak jij?