Met de komst van de Thema en de Voyager heeft Lancia een belangrijke wijziging in het aanbod van modellen doorgemaakt. Het merk stond voorheen vooral bekend om het maken van goed uitziende auto’s in de compacte klasse. Met de twee nieuwkomers is daar dus verandering in gekomen. Wij testen de grootste van de twee, de Lancia Voyager met de krachtigst leverbare motor. Deze benzine motor levert een vermogen van 283pk en is daarmee zeker niet onbemeten. De Italiaan heeft een enorme lengte van 5 meter en 21 centimeter en weegt bovendien ruim 2 ton. Wij zochten uit hoe de Voyager zich gedraagt over een lange afstand.

Voor de passagiers is het genieten in de Voyager. Beenruimte is er in overvloed, en ook de tweede ‘zitrij’ bestaat uit twee afzonderlijke stoelen, die in lengte te verstellen zijn en bovendien optioneel zijn te verwarmen. De derde zitrij bestaat uit een bank, waar drie kinderen en ongeveer twee volwassenen kunnen zitten. Met zes volwassenen aan boord is het dan ook zeer aangenaam toeven. De zijdeuren zijn elektrisch en zijn via de sleutel of een aantal knoppen bij de bestuurder te bedienen. Bovendien kunnen de passagiers op de tweede en derde zitrij genieten van twee afzonderlijke beeldschermen, die uit het dak komen. Het is op die manier mogelijk om twee verschillende films te kijken.

Het aantal opbergvakken is legio in de Voyager. Overal tref je bakjes en vakjes waar allerlei spullen kunnen worden neergelegd. Onder de middenarmsteun bevindt zich het grootste opbergvak, daar treffen we twee draadloze koptelefoons aan. Deze zijn uitermate handig voor het individueel bekijken of beluisteren van een muziekfragment of film. Wie denkt dat er achter de derde zitrij maar weinig ruimte over is voor bagage, heeft het mis. Met een inhoud van 934 liter kan er nog zeer veel worden meegenomen. Bovendien heeft de auto een ‘Stow ‘nd Go’ systeem aan boord, door middel van enkele simpele handelingen kan de achterbank gelijk met de vloer worden gemaakt. In totaal kan de Voyager een immense 3912 liter vervoeren.

Met een druk op de startknop wordt er een grauwe grom ten gehore gebracht. De 3.6 liter zescilindermotor komt tot leven. Het overschakelen gaat via een automatische transmissie, waarvan de bedieningspook naast de startknop is gesitueerd. Over het algemeen geen vervelende plaats, je kan er in elk geval goed bij. Over de bak zelf zijn we minder enthousiast, deze lijkt niet geheel te corresponderen met het indrukken van het gaspedaal. De bak is ietwat zoekerig en reageert pas laat bij het volledig vloeren van het gaspedaal. Het overschakelen gaat redelijk soepel, maar is niet te vergelijken met de hedendaagse, soepele transmissies. Het weggedrag is uitermate comfortabel, zonder daarbij deinerig te worden.

Het stuurgedrag is vrij voorspelbaar. Omdat je met volle bemanning zeker 2,5 ton meesjouwt, is de Voyager in combinatie met zijn afmetingen geen bochtenridder. Bij het volledig vloeren van het gaspedaal in de bocht heeft de auto de neiging om over de voorwielen weg te glijden. Op rechte stukken gaat het veel beter. Een sprintje van nul naar honderd kost 8,3 seconden en de topsnelheid ligt op 209 kilometer per uur. Overigens is de pit er na 160 kilometer per uur wel uit. Het verbruik komt uiteraard behoorlijk hoog uit. In een tijd waarin downsizing nog steeds het toverwoord is, komt een ongeblazen motor met een inhoud van 3600cc nogal onbehouwen over. Het verbruik komt dan ook uit op circa 11 liter per honderd kilometer, als je een fluelen rechtervoet hebt, is 1 op 10 mogelijk.

Een Lancia Voyager wordt waarschijnlijk het meest verkocht vanwege het enorme ruimteaanbod in combinatie met het feit dat het een fijne reisauto is. De prijzen beginnen bij 56 mille, voor de meest luxeuze benzinevariant moet 63 mille worden neergeteld. Voor dat geld heb je dan wel een uiterste complete wagen. De prijzen van de enige dieselmotor (met een vermogen van 163pk) varieren van 58 tot 65 duizend euro. Als je een liefhebber bent van veel ruimte en veel reist, en bovendien niets geeft om het hoge verbruik, is de Lancia Voyager niets anders dan een juiste keuze.