Test Lancia Thema 3.0 CRD V6

Test Lancia Thema 3.0 CRD V6

2019-02-14T20:17:25+00:0014 Feb 2019, 19:48|Categories: Lancia|

Zet de Lancia Thema naast een Chrysler 300C en je ziet een hele hoop overeenkomsten. Toch zijn er ook de nodige verschillen, zoals een flink aangepakte voorgrille en een lichtelijk gewijzigde achterkant. Echter, deze gewijzigde uiterlijkheden voorkomen niet dat menigeen vraagt of je een Chrysler 300C rijdt. Door z’n afmetingen –met een lengte van meer van dan vijf meter- en z’n enorme banden wekt de Thema een zeer pompeuze indruk. De dieselvariant waar wij mee reden heeft 18 inch velgen en blijft daardoor wat dat betreft nog bescheiden, want de benzineversie mag pronken met 20 inch velgen.

Binnenin komt de ruimte die de Lancia aan de buitenkant uitstraalt niet geheel tot uiting. Bestuurder en passagier hebben overigens zeker voldoende beenruimte, maar qua hoofdruimte komen personen met een lengte van boven de 1 meter 90 wel in de problemen. Gelukkig is de Italiaan voorzien van een elektrisch glazen dak, waardoor de hoofdruimte weer met enkele centimeters wordt vergroot. Op de achterbank is het voor passagiers met een gemiddelde lengte niet behelpen. Ook de kofferruimte bevat voldoende ruimte voor een mooie trip naar het buitenland. De inhoud bedraagt immers een aangename 463 liter.
Qua luxe zit je zeker goed in de Thema die wij reden. Alle opties die je mag verwachten in deze klasse zitten erop, met extra’s zoals een verwarmbare achterbank, verwarmbare en ventileerbare voorstoelen en een verwarmd stuurwiel. Bovendien kan je je drankje optioneel opwarmen of afkoelen in twee bekerhouders, een optie die wij nog niet eerder zijn tegengekomen. Vanaf het enorme stuurwiel is telefoon, audio en cruise controle te bedienen, en net achter het stuurwiel bevinden zich de knopjes voor het wisselen van radiofrequentie of nummer en de regeling voor het volume.
Met een druk op de startknop komt de drieliter zescilinder dieselmotor tot leven. De zescilinder klinkt goed, en met een druk op het gaspedaal klinkt er een statige brom. Terwijl de benzineversie al beschikt over een moderne achttrapsautomaat, moet de diesel het nog doen met een vijftraps. Toch is dat geen behelpen, alhoewel het overschakelen niet helemaal soepel gaat. Toch zal een gemiddelde consument hier maar weinig van merken, omdat het geen hinderlijke bijkomstigheid is. Al bij lage toeren heeft de motor de beschikking over veel koppel en vermogen. Het bekende sprintje van nul naar honderd kilometer per uur kost volgens de fabriek niet meer dan 7,9 seconden en de koek is op bij 230 kilometer per uur. De benzinevariant heeft vergelijkbare cijfers qua acceleratie, terwijl de top nog tien kilometer per uur hoger ligt.
Met een gewicht van bijna tweeduizend kilo is de Thema bijna een zwaargewicht te noemen, en dat merk je tijdens het sportieve bochtenwerk. De koets wil al snel een stapje opzij doen, maar gelukkig grijpt het ESP snel in. Opvallend is de stilte aan boord, pas vanaf tweehonderd kilometer per uur hoor je meer windgeruis. Deels zal dit te danken zijn aan de ramen met dubbel glas en de goede isolatie van de motor –want dat geluid dringt nauwelijks door tot de inzittenden. Het verbruik komt op een nette 1 op 14 uit, terwijl een sportieve rijstijl zorgt voor een consumptie van 1 op 12. Doe je het echt rustig aan, dan is 1 op 16 wel te realiseren.
De Lancia Thema is een vrij statige, nogal pompeuze Italiaan. Het stuurgedrag is vrij voorspelbaar, het onderstel is comfortabel en dat maakt de Thema tot een ideale reisauto. Het verbruik is niet eens exceptioneel hoog voor een zescilinder en dat rechtvaardigt het indrukken van het gaspedaal om even de brom van de zescilinder ten gehore te brengen. De prijzen beginnen bij 53 mille, en de versie die wij reden kost 67 duizend euro. Voor dat bedrag heb je een zeer luxe uitvoering en bovendien een auto met enorme afmetingen en een statige –soms ietwat ‘gevaarlijke’- indruk. De potentiële koper zal voor al dat lekkers minder geven om het feit dat merk en model tot voor kort niet bij elkaar werden gezocht.
Cilinders: 6, in V-vorm
Kleppen per cilinder: 4
Cilinderinhoud: 3000 cc
Max. vermogen: 176 kW (239 pk)
bij 4000 tpm
Max. koppel: 550 Nm
bij 1800 tpm
Acceleratie 0-100: 7,9 sec
Topsnelheid: 230 km/u
Verbruik: 7,2 liter op 100 km
Testverbruik: 7,9 liter op 100 km