Het overkomt ons maar heel weinig dat we zoveel glimlachende gezichten zien als tijdens het rijden in de jongste telg van Mini, de Cooper Cabrio. In het fraaie Malibu-groen maakt hij een uiterst vrolijk indruk. Vlot, jong en dynamisch zijn de kernwoorden die bij je opkomen zodra je ‘m ziet rijden. We maakten een video samen met een windsurfer, onderaan deze test te bewonderen. Het kost ons weinig moeite om de doelgroep in te schatten; een jong en hip publiek. De hele uitstraling ademt die sfeer uit. Veel is er niet veranderd ten opzichte van de vorige generatie, wel wordt de Mini steeds meer Maxi. Klein issie absoluut niet namelijk. Zelfs achterin kunnen twee volwassenen zitten van een lengte tot 1,75 meter.

Binnen overheersen vrolijke materialen en frivole details. Een groot infotainmentsysteem prijkt in de middenconsole. De tellers zijn helder en overzichtelijk recht voor je neus geplaatst. Zoals gebruikelijk zijn de meeste functies vanaf het stuur te bedienen. De knop voor verlichting zit behoorlijk weggestopt onder de middenconsole, maar zodra die staat ingesteld op automatisch, is er niets aan het handje. Starten gaat behoorlijk bijzonder, namelijk met een rode knop onderaan de middenconsole. Zodra koppeling en rempedaal zijn ingedrukt, start een driecilinder benzinemotor met 136pk. Op papier klinkt dat redelijk, en zo pakt het ook uit in de praktijk. Het is geen overdosis aan vermogen, maar precies goed voor de Nederlandse praktijk. Bovendien kan je er een hoop lol mee beleven. Maar daarover later meer.

De handgeschakelde zesbak laat zich soepel en naar behoren bedienen. Bij het accelereren klinkt er een fijne roffel van de driecilinder. Dat geeft toch een beetje de aspiraties van dit blok weer. Klein, maar dapper. Een sprint naar de honderd kilometer per uur duurt minder dan 9 seconden en de topsnelheid ligt boven de 200 kilometer per uur. Dat zijn waarden waar je je absoluut niet voor hoeft te schamen. Je merkt dat het van oorsprong Britse merk ook veel werk heeft gemaakt van het zuiniger maken van de motor. Het verbruik blijft zeer binnen de perken, met veel geduld en de bekende fluwelen rechtervoet bereik je voordat je het weet een verbruik van 20 kilometer per liter benzine. Een uiterst nette score dus! Als je het allemaal wat vlotter doet, dan is 15 kilometer per liter een realisitischer waarde. Al met al blijft het netjes van Mini en dat is een grote verdienste.

Een ander groot pluspunt is het onderstel. Van torderen is trouwens geen sprake, want alles steekt stevig in elkaar. Het onderstel is sportief, stabiel en rechtlijnig. Op hobbelachtige wegen heb je wel een beetje last van de oneffenheden die tot in het interieur aan de passagiers worden doorgegeven, maar met een sportief rijgedrag is het een feestje. Het stuurgevoel is elk moment direct aanwezig, commando’s worden onmiddellijk opgevolgd. Het duurt best even voordat het dak zich opent of sluit. Dat is vooral vervelend bij een plotselinge bui. Positieve keerzijde is wel dat je dit tot een snelheid van 50 kilometer per uur kunt doen. Met de nieuwste generatie Mini Cabrio staat er een krachtige, jeugdige en sportieve creatie waarmee je veel plezier gaat bereiken. Een schot in de roos!