Het design van het elektrische auto blinkt vaak niet uit in een hoge funfactor. De Mini Electric valt daarentegen wel degelijk positief op. Een bekend succesvol design gekoppeld aan een elektrische aandrijflijn. Je herkent de Mini nauwelijks als elektrische auto, het uiterlijk roept vooral veel herkenning op. Met 184pk als krachtbron en 270Nm koppel is hij bovendien erg rap. Een sprintje naar honderd kost je slechts 7,3 seconden. Wanneer je een stoplichtsprint doet, moet je een behoorlijke tegenstrever naast je hebben om het tegen diegene af te leggen. Vooral de frisgeel-groene accenten vallen op aan het exterieur. Met de badge op de voorzijde kan je de Mini Electric in zijn hoedanigheid herkennen. Ook de velgen zijn bijzonder gestileerd met vier rechthoekige vormen daarin.

Realistische actieradius
Daar waar veel concurrentie inmiddels zelfs al de 400 kilometer actieradius mijlpaal weten te beslechten, doet de Mini Electric het op dat vlak iets minder goed. Reken hierbij op maximaal 200 kilometer. Tijdens de testperiode was het een graad of 15, alhoewel temperatuur een steeds minder grote rol lijkt te gaan spelen in de actieradius van elektrische auto’s. Vooral in de beginperiode – let dus op bij de aanschaf van een gebruikt elektrisch model – kwam het vaak voor dat de actieradius bij winterweer dusdanig werd beperkt, zodat bijna de helft van de geplande actieradius verdween. Bij de Mini Electric is die angst echter onterecht, het weer heeft relatief weinig invloed.

Erg sportief
Andere gunstige bijkomstigheid is dat het aangegeven rijbereik ook echt daadwerkelijk overeenkomt met de praktijk. We reden weg in Rijswijk met 180 kilometer actieradius op de klokken, en pakweg 150 kilometer verderop hadden we nog 40 kilometer rijbereik over. Op die manier voel je je behoorlijk comfortabel als het gaat om de wat langere ritten. Rij jij zelden langere ritten? Dan zal je helemaal niet droevig zijn om het ietwat beperkte bereik. De werkplek achter het stuur is namelijk heerlijk. Meer dan ooit is de Mini Electric een gooi- en smijtkoning die ontzettend goed sportief is te rijden. Je merkt het lichtelijk toegenomen gewicht amper, want het zwaartepunt ligt gewoon laag. Sturen gaat met erg veel gevoel. Een sportieve bocht kan je met hoge snelheid nemen, de koets blijft desondanks aan de weg kleven. De wegligging is bijzonder goed.

Veel rijplezier op kortere afstanden
Met een capaciteit van 32,6 kW is de accu niet bijzonder groot. Ga maar na, de onlangs geteste Hyundai Kona EV heeft een dubbel zo grote accu. Toch springt de Mini Electric zuinig om met de krachtstroom. Wanneer de accu helemaal leeg is, kost het wel even een tijd voordat de accu weer helemaal vol zit. Althans, wanneer je aan de 11 kW laadpaal staat. Hij kan ook 3 fase laden waardoor je in een halfuur op 80% zit. Bij het model gaat het er dus om wat voor rijder je bent. Ben je iemand die veel onderweg is, en vooral de dag doorbrengt van afspraak naar afspraak door het hele land, dan wordt dat wel lastig. Maar beperken je ritjes zich tot het woon-werkverkeer, en ga je op vakantie met het vliegtuig, dan wordt het opeens een stuk aantrekkelijker om te opteren voor de nieuwste telg van Mini. Want je levert dan wel wat praktisch rijbereik in, je krijgt er een hele hoop rijplezier voor terug.