Je zou het bijna vergeten, maar de Mitsubishi ASX is alweer bijna vijf jaartjes in ons land. Doorgaans wordt een model na enkele jaren gefacelift, en dat is ook hier het geval. De Japanse autobouwer gaf wat subtiele wijzigingen door, waardoor hij weer even mee kan draaien. Naast de vernieuwde voorlampen zijn er nog wat kleinere veranderingen doorgevoerd. Het uiterlijk oogt nog altijd best fris en actueel. Motorisch is de benzineversie het meest interessant voor ons land, deze wordt het meest verkocht. Daarom laten we de dieselvariant even voor wat ‘ie is en gaan we op pad met de 117pk sterke 1.6 benzinemotor.

Het interieur van de ASX is eenvoudig, maar daardoor ook overzichtelijk. De knoppen van ventilatie zitten onder handbereik en laten zich intuïtief bedienen. Het navigatiesysteem vergt wat meer denkwerk. Het is even zoeken, maar eenmaal gewend aan het systeem werkt alles prima. Opvallend is de gelaagdheid van het systeem, er zijn tal van verschillende functiemogelijkheden. Ook is het mogelijk om DVD te kijken, ideaal voor de bijrijder of achterpassagiers. Op het stuurwiel vinden we rechts de bediening voor cruise controle en snelheidsbegrenzer, terwijl links op het stuur de bediening voor audio te vinden is. De telefoonbediening is ook vanaf deze zijde instelbaar. Wat verder achter het stuur weggestopt is de knop waarmee ESP kan worden uitgezet. In de praktijk zal je dit weinig gebruiken. In het middenconsole zitten diepe bekerhouders, ideaal als standaard voor grote bekers.

De stoelen zijn met leder bekleed en zitten aangenaam. De klokken van het instrumentarium kunnen we duidelijk aflezen en verder vallen veel graphics op die we kennen uit zijn grote broer, de zeer succesvolle Mitsubishi Outlander (PHEV). De versnellingspook is behoorlijk groot en ligt stevig in de hand. Hetzelfde geldt voor het stuurwiel, alhoewel we deze soms iets te glad in de hand vinden liggen. Achterin de kofferbak ligt een grote subwoofer die voor een optimale geluidsbeleving zorgt. Die kofferbak is overigens met 442 liter ronduit ruim te noemen. Een ander voordeel van de ASX is zijn hoofd- en beenruimte en de goede uitkijk op de weg dankzij de hoge zitpositie. De 1.6 benzinemotor staat op de Nederlandse wegen goed z’n mannetje. Bij 120 kilometer per uur is de motor wel vrij goed hoorbaar, maar doe je het wat rustiger aan, dan heb je er geen last meer van.

Het gemiddelde verbruik van de Mitsubishi ASX in deze motorvariant ligt volgens de fabrieksopgave op 17 kilometer per liter. In de praktijk red je het met 15, maar het merk verdient lof voor de realistische opgave in vergelijking met veel huidige utopisten. Voor de snelheid koop je geen ASX, maar voor het overzicht vermelden we de acceleratie- en topsnelheid, deze liggen op respectievelijk 11,4 seconden en 183 kilometer per uur. Mogelijk de sterkste kant van de ASX is zijn zeer concurrerende prijs. Al vanaf 18990 euro staat er één op de oprit en voor die prijs bieden concurrenten alleen kleinere auto’s zoals de Renault Captur of Opel Mokka. De Japanner heeft bijna honderd liter extra bagageruimte ten opzichte van die modellen, meer hoofd- en beenruimte en algehele grotere afmetingen. Puur rationeel wijzen we daarom de Mitsubishi ASX aan als prijsbreker in dit segment.