Test Mitsubishi Space Star 1.2 CVT

Test Mitsubishi Space Star 1.2 CVT

2019-02-16T10:19:44+00:0015 Feb 2019, 12:47|Categories: Mitsubishi|

In een tijd waarin kleine, zuinige modellen een steeds groter marktaandeel opeisen, is het belangrijk om een kleintje in het modellengamma op te nemen. Zelfs Audi deed mee aan deze trend en kwam met de A1. Het Japanse merk Mitsubishi komt nu met een model die het formaat heeft van een B-segmenter en de prijs van een speler uit het A-segment. Want de Space Star wisselt al voor 8700 euro van eigenaar. Kleed je de boel even flink aan, dan ben je met ongeveer twaalfduizend euro helemaal compleet voorzien met alle luxe die er in dit segment te wensen is.

In het kleinste segment is het interieur vaak geen feest om naar te kijken. Hoewel we niet gelijk dolenthousiast worden van de Space Star, kan het dashboard ons best bekoren. Een groot navigatiesysteem van Mitsubishi prijkt prominent op de middenconsole. Via dit systeem kan de radio en CD/DVD speler, de achteruitrijcamera, navigatie en enkele instellingen van de auto worden bediend. Het feit dat er film kan worden gekeken in een A-segmenter, zijn wij nog niet eerder tegengekomen. De bediening voor het klimaat kan op de tast worden geregeld. Qua luxe ontbreekt er verder maar weinig. De ramen en spiegels zijn elektrisch bedienbaar en er is optioneel zelfs stoelverwarming mogelijk.

De Mitsubishi Space Star krijgt met een CO2-uitstoot van 92 tot 96 gram per kilometer een groen A-label mee en er hoeft geen wegenbelasting te worden betaald voor de versie met eenliter motor. Deze levert een vermogen van 71pk. Wij rijden de wat potentere motor, de 1.2 benzine gekoppeld aan een continue variabele transmissie. Deze motor levert 9pk meer en komt daarmee op een vermogen van tachtig pk. We zijn geen fan van de CVT, omdat deze nogal loeit bij het accelereren. Zo krijg je een onnatuurlijk idee van de snelheid die er gereden wordt en bovendien is het geluid nogal storend. Ook corresponderen de gasrespons niet altijd met de gekozen versnelling, waardoor het geloei van de motor blijft aanhouden. Toch moet er gezegd worden dat het bij constante hoge snelheden best rustig is aan boord en dat het auto’tje stabiel blijft aanvoelen. Zelfs bij 140 kilometer per uur op de teller blijft de Space Star steevast op koers. Het onderstel is in bochten echter even wennen. Duidelijk is te merken dat de Japanner niet van bochten houdt en bij het sportief nemen van een bocht draait het ESP overuren.

Doordat de CVT ervoor zorgt dat er behoorlijk wordt geconsumeerd, kan er op een klein ritje maar liefst een liter over 10 kilometer worden gedronken. Dat zijn waarden die niet thuishoren in een A-segmenter. Bij langere ritten is het verbruik echter best terug te dringen, tijdens een poging om zo zuinig mogelijk te rijden met behulp van veilig ‘slipstreamen’ kwamen we op 4,9 liter per 100 kilometer. Ga gemiddeld echter uit van een liter benzine per 17 kilometer, een prima waarde dus, die mede kan worden gerealiseerd door het attente start-stop systeem. Het was in de testperiode echter nogal koud, waardoor het systeem dikwijls weigerde. Omdat we geen fan zijn van de CVT, raden we deze af, tenzij je echt een fan bent van een automaat. Een handgeschakelde versie zal een lager verbruik kunnen realiseren. Voor een vanafprijs van 8700 euro staat er echter een behoorlijk volwassenen wagentje op de oprit en wanneer we deze vergelijken met de concurrentie komen alleen de Dacia Sandero en Kia Picanto een klein beetje in de buurt. De Mitsubishi Space Star biedt echter de meeste ruimte in verhouding tot de luxe die er mogelijk is.

Plus punten

  • Prijs
  • Ruimte
  • Uitrusting

Min punten

  • Onderstel Verbruik korte ritten CVT
  • Verbruik korte ritten CVT