Test Mitsubishi Outlander PHEV

Test Mitsubishi Outlander PHEV

2019-02-16T10:19:22+00:0015 Feb 2019, 12:00|Categories: Mitsubishi|
Alleen al op papier is het een prestatie van jewelste. Mitsubishi had al meer dan tienduizend exemplaren van de elektrische Outlander verkocht, voordat er ook maar iemand in had gereden. De reden laat zich eenvoudig raden, tot het einde van vorig jaar hoefde er niets te worden bijgeteld. Bovendien kon de consument profiteren van diverse regelingen die elektrisch rijden moeten bevorderen. Daardoor kostte ook de aanschaf van de Outlander weinig, in plaats van de vijftig mille waarvoor de auto in de boekjes staat, hoefde er in werkelijkheid maar twintigduizend euro worden neergeteld.
Overal in het straatbeeld kom je de Outlander PHEV tegen. Dat is niet gek als je bedenkt dat er nu al ongeveer 8000 stuks van rondrijden. Door deze frequente aanwezigheid wordt het uiterlijk van de auto een beetje gewoontjes, een klein beetje saai zelfs. De afmetingen blijven echter fors en dankzij een hoge neus komt ‘ie nog best stoer over. Dankzij een hoge zit is het overzicht over de weg prima. De stoelen zitten goed, hoewel ze een beetje smal zijn. Ook het zitvlak is dun. Op lange afstanden is het goed toeven en dat geldt ook zeker voor de achterpassagiers. Personen tot een lengte van twee meter kunnen zonder problemen op de achterbank zitten. Zowel qua hoofd- als beenruimte komen zij niets tekort. De bagageruimte voldoet voor het plaatsen van een flink stel koffers om op reis te gaan.
Het dashboard is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Dat kan niet gezegd worden van het multimediasysteem, dat zoveel functies heeft zodat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Overigens reageert  het touchscreen snel op de commando’s. Helaas klinkt het geluid bij het selecteren van bijvoorbeeld cruisecontrole of ventilatie nogal goedkoop. Wanneer er gekozen wordt voor (adaptieve) cruisecontrole klinkt er een harde, vervelende piep. Het dash voelt kwalitatief aardig aan, maar de gebruikte materialen zijn niet altijd even hoogwaardig. Vooral het klepje voor de ‘laadingangen’ voelt erg licht en goedkoop aan. Luxe is er ook in de vorm van een elektrische achterklep, de reeds genoemde adaptieve cruise controle met lane keep assist en stoelverwarming die op twee verschillende standen kan worden ingesteld.
De Outlander PHEV heeft een volledig elektrische aandrijflijn die desgewenst kan worden geassisteerd door de benzinemotor. In totaal is er voldoende vermogen beschikbaar voor het dagelijkse gebruik. De grote vraag is natuurlijk hoeveel kilometer er volledig elektrisch kan worden gereden. Tijdens de testperiode waren de omstandigheden niet helemaal gunstig, het kwik lag rond vijf graden en dat komt de accu natuurlijk niet ten goede. Tijdens een poging om het uiterste onderuit de kan te krijgen van de elektrische accu kwamen we op een bescheiden 30 kilometer. Groot nadeel is dat bij een vochtig weertype de auto vanbinnen snel beslaat en bij het inschakelen van de voorruitverwarming zomaar de benzinemotor kan aanslaan. Ondanks de eco-modus is ons dit meerdere keren overkomen, zodat het verbruik op een kort ritje veel hoger uitkwam dan vantevoren gepland.
Het is mogelijk om de stroomcapaciteit van de accu te sparen door de save-modus in te schakelen. Op dat moment zou de stroom moeten worden bewaard, maar een heel enkele keer werd in deze stand alsnog de elektrische voorraad aangesproken. Ook is het mogelijk om met de benzinemotor de accu op te laden, in dat geval kost het echter meer dan dat het oplevert. Een volle accu is via de huis-, tuin- en keukenlader in vijf uur en via een laadpaal in circa drie uur opgeladen. Met een snellader deden we vijftig minuten over het opladen, waarbij aangemerkt dient te worden dat 80% van de accu in een halfuur vol is. Al met al is het dus goed mogelijk om groen te rijden met deze auto –mits er gebruik wordt gemaakt van opladen via groene stroom – waardoor er in ruil voor de vele subsidie via allerlei regelingen toch nog iets voor het milieu wordt gedaan. De Mitsubishi Outlander PHEV is bij goed gebruik al een goede stap in die richting. Voor de Nederlandse markt is deze auto ook in 2014 aantrekkelijk, ondanks slechts zeven procent bijtelling mag de auto 1500 kilo trekken en zijn er nog altijd een aantal subsidies verkrijgbaar. Bovendien kan er in grote steden soms tijdens het opladen nog gratis geparkeerd worden. De test in de Mitsubishi Outlander PHEV heeft bewezen dat elektrische rijden steeds aantrekkelijker wordt.

Plus punten

  • Slechts 7 procent bijtelling in 2014
  • Mag 1500 kilo trekken
  • Veel ruimte

Min punten

  • Soms budgetmaterialen
  • Maar 30 kilometer volledig elektrisch rijden