De Mitsubishi ASX is al geruime tijd een populaire keuze in het compacte SUV-segment. Zeker voor hen waarvoor budget een belangrijke overweging is, kan het een leuke keuze zijn. Met zijn verfijnde uitstraling, robuuste prestaties en praktische kenmerken weet de ASX velen te overtuigen. De nieuwste versie van de ASX heeft z’n inspiratie bij Renault opgedaan, en biedt enkele belangrijke verbeteringen, vooral op het gebied van comfort en rijbeleving.

Een van de grootste pluspunten van de Mitsubishi ASX is zonder twijfel het rijcomfort. Het onderstel is goed afgesteld, wat zorgt voor een soepele en comfortabele rit, zelfs bonkerige wegen. De ophangingssystemen absorberen oneffenheden uitstekend, wat de ASX een fijne reisgenoot maakt. De auto biedt daarbij een goede balans tussen demping en stabiliteit, waardoor je niet het gevoel hebt dat er compromissen moesten worden gesloten.

De aandrijflijn van de ASX bestaat uit een 1.3-liter benzinemotor in combinatie met een DCT (Dual-Clutch Transmission). Deze motor biedt een prima prestatie met een vlotte acceleratie en een goed brandstofverbruik, ideaal voor dagelijks gebruik. De DCT-automaat schakelt soepel en snel, waardoor de rijervaring verder wordt versterkt. De motor is krachtig genoeg voor zowel binnendoor als buitenom, hoewel je niet dezelfde mate van power zult ervaren als in sommige van de grotere concurrenten in het SUV-segment. Zo is bijvoorbeeld de recent gepresenteerde MG ZS HEV wat vlotter. Toch is de combinatie van motor en versnellingsbak een prima keuze.

Een belangrijk minpunt van de ASX is de beperkte ruimte achterin. Hoewel de voorstoelen voldoende ruimte bieden voor zowel bestuurder als passagier, blijft de achterbank een zwak punt. Volwassenen zullen zich er relatief krap voelen, vooral wanneer ze achter een lange bestuurder zitten die z’n stoel ver naar achteren heeft gezet. Toch moet wel gezegd worden dat de achterbank verschuifbaar is, en er daardoor optioneel wel meer ruimte over is voor de achterbank passagiers. Je zult dan wel iets aan bagageruimte moeten inleveren.

De Mitsubishi ASX is ook verkrijgbaar met een hybride aandrijflijn, maar dit is misschien wel het grootste minpunt van de nieuwste versie. De hybride techniek voelt iets minder verfijnd aan als bij andere hybride modellen op de markt. De overgangen tussen de elektrische aandrijving en op benzine zijn niet altijd even soepel, wat zorgt voor een minder naadloze rijervaring. Het is echter goed om te vermelden dat de hybride versie nog steeds een gunstig brandstofverbruik biedt, wat de ASX een degelijke keuze maakt voor degenen die regelmatig korte ritten maken en willen profiteren van lagere verbruikskosten. We klokken zo’n 1 op 20 over een langere rit. Ga je in de stad flink planken, dan kom je uit op 1 op 17, maar we hebben vrijwel enkel en alleen rustig aangedaan. Daar nodigt deze auto ook toe uit.

Aan de andere kant biedt de ASX wel een ruime kofferbak, met een capaciteit van 422 liter. Dit is een uitstekend pluspunt, zeker voor een auto van dit formaat. De kofferbak biedt meer dan voldoende ruimte voor dagelijks gebruik, van boodschappen tot grotere bagage tijdens een weekendje weg. De praktische indeling en de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen, maakt het ook mogelijk om grotere voorwerpen te vervoeren. Dit maakt de ASX een praktische keuze voor gezinnen of mensen die vaak meer bagageruimte nodig hebben dan wat een kleinere hatchback kan bieden.

De Mitsubishi ASX is een verstandige keuze voor wie op zoek is naar een comfortabele, goed uitgeruste SUV met een efficiënte aandrijflijn en een ruime kofferbak. Het onderstel zorgt voor een comfortabele rijervaring, terwijl de 1.3-liter motor in combinatie met de DCT-automaat een prima combi biedt. De beperkte ruimte achterin en de minder verfijnde hybride aandrijflijn zijn echter minpunten die niet onopgemerkt blijven. Al met al biedt de ASX een goede balans van eigenschappen, met hooguit een klein smetje op het blazoen. Een aanrader!