“Die auto ziet er mooi uit, het lijkt wel een Aston Martin”, is één van de vele reacties wanneer je met de Renault Laguna Coupé Monaco GP aan komt rijden. Door zijn sneeuwwitte kleur, fraaie lijnen en prachtige zwarte velgen, trekt de Laguna Coupé veel bekijks. Aan de achterzijde heeft hij door zijn karakteristieke achterlampen zelfs kenmerken van de vele malen duurdere Aston Martin. Aan de voorzijde is het echter niet goed zichtbaar dat je hier met een bijzonder model van de Laguna onderweg bent. Deze is vrij smal en oogt ietwat gewoontjes.

Dat je niet zomaar met een Laguna Coupé hebt te maken is ook binnenin goed te zien. In de stoelen staat ‘Monaco GP’ geschreven en het dashboard is een kleurrijke combinatie van zwart gestikt leer en een witte streep. Deze is van plastic, maar komt echter niet goedkoop over. De combinatie van kleuren komt mooi en zakelijk over. Hoewel de afwerking op sommige punten wellicht niet geheel tot ieders vreugde is, zijn de materialen over het algemeen hoogwaardig te noemen. Een groot pluspunt is het Tom-Tom navigatiesysteem, deze werkt vanuit een centrale knop op de middenconsole en is op de tast te bedienen. Het systeem laat zich zeer makkelijk bedienen en behoeft geen verdere uitleg. Ook de ventilatie regeling en de audiobediening laten zich makkelijk hanteren. Met het Bose- audiosysteem zit het wel goed en stoot heldere klanken uit.

Het stuur is met leder bekleed en evenals het dashboard met gestikt leder uitgerust. Hoewel deze enigszins pompeus overkomt, ligt hij lekker in de hand en de afgeplatte onderkant zorgt voor een sportieve tint. De stoelen zitten goed en bieden voldoende zijdelingse steun. Voor lange ritten is het hierin prima uit te houden. Daarnaast zijn beide voorstoelen handmatig in hoogte en diepte te verstellen. Achterin is het voor passagiers langer dan één meter negentig nauwelijks uit te houden, vanwege de hoofdruimte die dankzij de aflopende daklijn niet veel bedraagt. De met leder beklede achterbank zit echter goed. De beenruimte houdt niet over, maar is voldoende. Een Laguna Coupé koop je natuurlijk niet alleen voor het uiterlijk, ook het rijden speelt een belangrijke rol.

Onder de motorkap treffen we een tweeliter turbo benzinemotor aan met een vermogen van 170 pk. De Monaco GP- uitvoering is eveneens leverbaar op de tweeliter 150 pk dieselmotor. Bij ‘onze’ testauto is de optie vierwielbesturing aangevinkt, en daardoor krijgt de Fransman een kortere draaicirkel die te vergelijken is met die van een stadsautootje. Op hogere snelheden zorgt dit systeem voor een stabieler weggedrag, hetgeen ervoor zorgt dat er minder stuurcorrecties nodig zijn. Op lange ritten over de snelweg kan dit weer zorgen voor meer comfort, omdat je niet constant het stuur hoeft te corrigeren.Het onderstel van de Laguna Coupé is strak en hard, maar desondanks niet oncomfortabel. Drempels en oneffenheden in de weg zijn wel redelijk voelbaar, maar niet hinderlijk aanwezig. Het motorgeluid blijft meestal op de achtergrond, met uitzondering tijdens het volledig accelereren.

Op 120 kilometer per uur valt op dat het aan boord nog redelijk stil is. Deze zaken leiden ertoe dat de Laguna Coupé in aanmerking komt voor het predicaat ‘aangename cruiser’. Als je het allemaal wat sportiever wil hebben kan je daarvoor het andere karakter van de Fransman aanspreken, bij volledig accelereren ben je rond een acceptabele negen seconden op de honderd kilometer per uur en de topsnelheid ligt op 220 kilometer per uur. Prima prestaties voor Nederlandse begrippen, maar geen echte uitblinker.

Hoewel de Laguna Coupé volgens ons er mooi uitziet, zien we hem nog maar weinig terug op de wegen in den lande. De oorzaak daarvoor is ons niet geheel duidelijk, want met deze Laguna heb je een aangename cruiser met prima prestaties en een zeer elegant uiterlijk die trekjes heeft van een extreme sportauto. Daarnaast is hij relatief gunstig geprijsd met 37.000 euro. Concurrenten zijn er nauwelijks, de Mercedes C-klasse coupé is weer een geheel andere auto, en ook wat gewoontjes, mede doordat je deze auto waarschijnlijk vaker op de snelweg zal gaan zien. Wil je echter echt opvallen kan je het beste voor deze Renault Laguna Coupé Monaco GP kiezen. Als de combi van sportieve aspiraties en het aangename karakter van deze auto je aanspreekt, zal je zeker een keer naar de lokale Renault dealer gaan om de Laguna Coupé eens in het echt te aanschouwen.