De Renault Captur is er voortaan ook als Plug-in Hybride. Maakt dat de succesformule nog beter dan hij al was? Of is de techniek juist te geavanceerd, waardoor dat het rijgedrag niet ten goede komt? Wij zoeken het uit in deze test.

Uiterlijk geslaagd
Natuurlijk blijft het een kwestie van smaak, maar wij vinden het uiterlijk van de Captur erg geslaagd. De koplampen ogen fraai, en ook aan de achterzijde is een geheel eigen ontwerp toegepast. Veel mensen die we tegenkwamen tijdens de testperiode waren het met ons eens. Ook binnenin is er het nodige aangepast ten opzichte van de vorige variant. Het scherm is verticaal geplaatst en ziet er erg goed uit. Ook functioneel werkt het goed, positief is ook de koppeling met TomTom waardoor je actuele routeinformatie ontvangt. Normaliter gebruiken we altijd Apple Car Play, maar gek genoeg hapert dat behoorlijk. Onlangs reden we de Renault Arkana, daar bemerkten we hetzelfde. Een software update zou hier een uitkomst kunnen zijn. Desalniettemin werkt het navigatiesysteem erg goed, dus heel erg is het niet.

Geavanceerde techniek
De Captur heeft ingewikkelde techniek aan boord. Het voert te ver om daarover helemaal uit te wijden, maar het resultaat ervan willen we wel graag vertellen. Het gaat in elk geval om twee elektromotoren én twee versnellingsbakken. Dat zie je niet vaak. Opvallend is dat de motor vrij willekeurig hoog of laag in de toeren blijft hangen, waardoor het onrustig aan boord wordt. Je krijgt iets teveel mee van datgene wat er onder de motorkap gebeurd. Wel blijft het verbruik erg binnen de perken, je scoort gemakkelijk 1 op 18. Heel netjes voor een auto van dit formaat. Ga je stekkeren, dan kom je nog veel lager uit en zie je zomaar 1 op 30 op je dashboard verschijnen. De elektrische actieradius is zo’n 40 kilometer. Een sprint naar honderd kost 10,1 seconden, dat is vrij gemiddeld te noemen. De topsnelheid ligt op 173 kilometer per uur. Het onderstel is comfortabel, maar wel met wat te weinig gevoel. Je hebt niet goed door wat er onder de vier wielen plaatsheeft. Sturen kunnen we vrij neutraal noemen, maar dus ook veilig.

Prettige werkplek
Aan boord van de Captur beschik je over een fijne werkplek. De knoppen zitten goed onder handbereik. Wel is opvallend dat deze Initiale Paris uitvoering adaptieve cruise control moet ontberen. Verder is de uitrusting wel behoorlijk compleet. Maar dan mag dan ook wel voor iets meer dan €37.000,-. Stoelverwarming, climate controle en lane keep assist, het zit erop. Stuurwielverwarming ontbreekt, terwijl dit wel door Renault geleverd kan worden op de Arkana. Wel is er elektrische stoelverstelling aanwezig en dat is behoorlijk bijzonder voor een auto in dit segment. De automatische versnellingspook werkt prima, ziet er fantastisch uit, maar voelt wel wat breekbaar. Ook de gebruikte materialen zijn niet altijd van het beste soort.

Conclusie
De Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid is zuinig en praktisch, maar heeft wel een kleine kofferbak, die meet namelijk maar 265 liter. Met de bank plat gaat er wel 1118 liter in. Ook is de Fransman behoorlijk aan de prijs, zoals gezegd meer dan 37 mille. Daarmee concurreert hij met een model uit eigen stal, namelijk de Renault Arkana. Die laatste biedt meer ruimte (495 liter bagage), heeft een ruimer interieur en een vergelijkbare hoge zit. Wel is de Arkana luxueuzer uitgevoerd dan de Captur, voor dezelfde prijs. We zouden daarom eerder opteren voor de ‘gewone’ Hybride van de Captur, die kost een stuk minder maar heeft wel bijna dezelfde voordelen. Uitzondering is wanneer je op ongeveer 40 kilometer van je werk woont. Dan loont het stekkeren dusdanig, dat de Plug-in makkelijk uitkan.