Compacte cross-overs zijn niet meer weg te denken uit het huidige straatbeeld. Menig autofabrikant probeert een plekje  te bemachtigen in dit druk bevochten segment. Bijna tegelijkertijd zijn twee grote Franse concurrenten met de introductie van een cross-over gekomen; Renault en Peugeot gingen de onderlinge strijd aan met de Captur en de 2008. Maar ook de Opel Mokka, Chevrolet Trax en de onlangs door ons geteste Suzuki SX4 zijn geduchte concurrenten. Heeft de Captur genoeg in huis om hier tegenop te boksen?

Eigenzinnig lijkt tegenwoordig het toverwoord in autoland. Laurens van den Acker weet goed hoe hij een auto met een kenmerkend karakter moet tekenen. Het exterieur van de Captur springt direct in het oog door zijn uitdagende en stoere lijnen. Hij heeft een fris en gedurfd design en vooral met de two-tone kleurstelling valt deze auto behoorlijk op in het straatbeeld. Nu mag de Fransman er dan behoorlijk fors uitzien, zijn gewicht valt met iets minder dan 1100 kilogram mee.

Is het interieur net zo uitdagend als het exterieur? De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat dit niet helemaal het geval is. Binnenin is het eenvoudig maar bovenal praktisch. Het is heel duidelijk dat Renault bij de Captur vooral aan dit laatste punt het meeste aandacht heeft geschonken.  Kinderen vormen zodoende geen hartkloppingen voor het gebruik van je nieuwe auto; de bekleding geheel afritsbaar en veel onderdelen zijn bedekt met stukken hard plastic die gemakkelijk schoon te maken zijn met een natte doek. Ook is de ruimte op de achterbank riant, en dat niet alleen voor kinderen erg leuk, ook volwassen hebben genoeg hoofd- en beenruimte om een tripje naar Frankrijk goed te doorstaan. Het praktische gedeelte is ook goed terug te zien in het gebruik van de airco en het infotainmentsysteem van de auto, alles werk soepel en naar behoren. Jammer dat de het design van het interieur van de Captur soms moet lijden onder het praktische; het harde plastic komt een beetje goedkoop over. Het standaard handschoenkastje is in deze Fransman niet terug te vinden. In plaats daarvan heeft Renault op dezelfde plek een lade aangebracht die over een zee van ruimte beschikt. Door deze lade is het niet meer nodig dat de bestuurder helemaal over de bijrijderstoel moet hangen om iets uit het handschoenkastje te pakken. Dat is werkelijk ideaal.

De Captur lijkt in vele opzichten op de Clio. Zo hebben de beide modellen hetzelfde onderstel en zijn de vormen van de Clio zijn goed terug te vinden in de Captur. Ook de rijgedrag heeft veel weg van de Clio. Toch blijft het hoogteverschil van 10 cm niet onopgemerkt, er is meer overzicht en het zorgt voor een hogere instap. Met het bochtenwerk zit het wel goed, soepel en gemakkelijk worden de bochten gemaakt. Jammer dat het zwaartepunt van deze verbouwde Clio ook omhoog is gegaan, de Captur wil hierdoor behoorlijk kantelen in de bochten. Verder zijn we niet zo enthousiast over de schakelpook. Deze schakelpook voelt goedkoop aan en het schakelen had wat soepeler gemogen.

Lijkt de prijs van de Clio net zo veel op de Captur als het onderstel?  De Clio hatchback heeft een basisprijs van €13.490,- en de Clio Estate €14.990,-. De Captur komt met een basisprijs van €15.990,-. Zo te zien geen enorm prijsverschil. Dit is ongeveer dezelfde prijs als Peugeot rekent voor haar cross-over. Wel is de Captur weer een stuk goedkoper dan de Opel Mokka of de Chevrolet Trax waarbij de instapprijs rond de 21 duizend euro ligt. Jammer dat de cross-over van Renault geen vernieuwingen biedt in vergelijking met zijn concurrentie en daardoor geen klasse apart is. Maar als het op design gaat staat deze auto binnen het cross-over segment op nummer één.

Benieuwd naar de mogelijkheden van private lease van de Renault Captur? Check de link.