Renault Sport is een gevestigde naam binnen de wereld van de autosport. Waarschijnlijk herinneren velen zich nog de Clio 3.0 V6 die door Renault Sport in 2003 op de wereld werd geholpen, dit explosieve monster beschikte over 255 pk en 300 Nm koppel en was een auto die alleen maar hooligan gedrag kon vertonen. Maar ook de 5 GT Turbo, Clio Williams en Sport Spider waren pure pleziermachines. De verwachtingen rond een nieuw model van de Sportafdeling in Frankrijk zijn daarom altijd bijzonder hoog. Wordt de nieuwe Clio RS ook legende?

Het uiterlijk van de Renault Clio RS scoort direct hoge ogen. De lak is prachtig, een onbeschrijfelijke gouden kleur die verandert naarmate de lichtval anders wordt. Bij Renault Sport hebben ze dit kleurtje de fancy naam Jaune Sirius meegegeven. Dit in combinatie met de zwarte 18 inch velgen en rode remklauwen en de auto blaakt van het zelfvertrouwen. Om verder de sportiviteit van de auto nog iets aan te dikken beschikt de auto over een – op formule-1 geïnspireerde – voorspoiler, een achterbumper met diffusor, twee brede uitlaatpijpen en een dikke schouderpartij.

Ook aan de binnenzijde van de Clio RS kan je niet om de sportiviteit heen. Het interieur toont strak en is mooi afgewerkt. Overal zijn de RS-logo’s terug te vinden en waar nodig is er met rode stikrandjes gewerkt wat mooi afsteekt tegen het zwarte leer. Natuurlijk heeft de auto standaard kuipstoelen van leer. Onze testversie beschikt over het bekende R-Link systeem van Renault. Deze is volgebouwd met de meest uiteenlopen applicaties waaronder een meter voor de g-krachten, vermogenbenutting, slip-percentage, stuurhoek, olietemperaturen, meters voor rondetijd op een circuit en nog vele andere meetinstrumenten. Om het racegevoel nog even extra te benadrukken kan er zelfs gekozen worden het nabootsen van racegeluiden tijdens het rijden, grappig om je vrienden mee voor de gek te houden maar verder vrij zinloos en voor de show.

Het onderstel van de vorige generaties van Renault Sport is niet te vergelijken met het onderstel wat zich in deze wagen bevindt. Het is beduidend zachter dan al de voorgangers en is daarmee een stuk comfortabeler. Optioneel is het Cup Chassis, deze is 15% stugger en 3 millimeter lager dan de reguliere versie. Missen we het harde onderstel? Nee, eigenlijk niet. Het gedraagt zich prima in bochten we missen het ‘oude’ niet. En ook de elektronisch bekrachtigde besturing voelt solide en goed. De auto is in te stellen in 3 verschillende standen namelijk Sport, Race en Normaal. Met een druk op de RS-Drive knop wordt de auto in Sport- of Racemodus gezet en daarmee wordt de besturing zwaarder en sportiever. De Clio RS is uitsluitend verkrijgbaar met een automatische versnellingsbak met flippers die vastzitten aan de stuurkolom. Zet de je auto op Racemodus dan wordt de ESP uitgezet en ben je zelf aan de totale bediening van de auto overgelaten wat mede inhoud dat je moet gaan flipperen. En voor de liefhebbers is op dat moment het relschoppen is aangebroken. Met een vermogen van 200 pk uit een 1.6 liter turbomotor en een sprint van 6,7 seconden van 0-100 km/u en kan je een topsnelheid behalen van 230 km/u. En als de launch control is geactiveerd giert de adrenaline helemaal door het lichaam; linkervoet op de rem, rechtervoet vol op het gas, rem loslaten en je schiet er als een pijl vandoor. Puur genieten.

Voor een basisprijs van €25.990,- rijdt je in een Clio RS. Dit is aanzienlijk hoger dan de kale basisprijs van de reguliere Clio die €13.990,- bedraagt. Ga je de RS daarnaast nog een beetje aankleden met bijvoorbeeld elektrisch verwarmbare voorstoelen van leer, parkeersensoren, Cup Chassis en het R-Link systeem dan kom je bij een prijs van ongeveer 31 mille wat in onze ogen een redelijke prijs is voor deze auto. Zeker als je het vergelijkt met zijn concurrenten zoals de Fiesta ST208 GTi en Pro’ceed GT. De kale basisprijs van de Megane RS start bij €35.490,- en is dus fors duurder.

De Clio RS is toegankelijker en vriendelijker dan de voorgangers uit de Renault Sport familie. Daarnaast is de auto een lust voor het oog en kent fantastische rijeigenschappen. Toch zullen de fans van de vorige modellen van de Franse sportafdeling flink moeten wennen aan deze nieuweling door het ontbreken van het Spartaanse onderstel en het ruwe karakter. Wil je het allemaal een stuk rustiger aan doen? Dan is de Clio Diesel misschien wel iets voor jou.