Het is al meer dan vijftien jaar geleden dat de eerste Renault Scenic op de markt kwam. Het Franse merk betrad toen het onbekende pad van de midi-MPV. Inmiddels zijn er al weer vier modellen gelanceerd, en het vijfde model in de reeks is door ons getest. Het verschil met de vorige versie zit ‘m vooral in de voorgrille en de voorlichten en beperkt zich in het interieur tot een hoop gewijzigde details, zoals bijvoorbeeld het frontje van het geluidssysteem.

De noviteit van de midi-MPV ten opzichte van de MPV was vooral het concept van bescheidener afmetingen zonder daarbij al te veel ruimte te verliezen. De inhoud van de bagageruimte liegt er in elk geval niet om, deze varieert van 650 tot een riante 2050 liter. In de ‘normale’ Scenic is er ruimte voor vijf personen, maar in de Grand Scenic kunnen zelfs zeven personen plaatsnemen. Beenruimte voor de passagiers is er in overvloed, alhoewel de derde zitrij vrijwel alleen geschikt is kleine kinderen.

De stoelen zijn voor de helft met leder bekleed, maar dat is niet standaard. Hetzelfde geldt voor het aanwezige navigatiesysteem, de geluidsboxen van het merk Bose, stoelverwarming het met leder beklede stuurwiel en nog een aantal andere luxe opties. De bediening van audio en navigatie gaat erg gemakkelijk. Het dashboard steekt ergonomisch goed in elkaar. Vanaf het stuurwiel geschiedt de bediening voor audio en cruise controle, terwijl een centrale knop op de middenconsole dient ter bediening van het navigatiesysteem.

Vier benzinemotoren en twee diesels zijn leverbaar in de Grand Scenic. Twee –ietwat onderwetse- ongeblazen benzinemotoren en twee turbobenzinemotoren. De diesels hebben 110 en 130pk, wij hebben gereden in de eerstgenoemde versie. De CO2-uitstoot is 109 gram per kilometer en geniet derhalve 20 procent bijtelling voor zakelijke rijders. Bovendien prijkt een groen A-label op deze Fransman. De fabrieksopgave geeft een verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer op, in de praktijk moet worden gerekend op circa 5 liter per 100 kilometer, een fraaie score.

Het onderstel van de Scenic is voornamelijk op comfort afgesteld. Toch gaat de koets bij hoge drempels niet overdreven deinen en doet de wagen in geen enkel opzicht denken aan zijn vroegere voorgangers aan het begin van deze eeuw.  Prijzen beginnen bij 26.000 euro, dieselen kan vanaf 32.000 euro en de versie die wij reden komt uit op 39 duizend euro. Een flinke smak geld, maar reken daarbij wel op alle wensbare luxe, enkele nieuwe features zoals een waarschuwing bij het ongemerkt wisselen van rijbaan en een zeer praktische, fijne midi-MPV.