Met de Laguna heeft Renault alweer meer dan tien jaar een belangrijke speler in het D-segment. Onlangs is ‘ie opgefrist en daarom maakten wij uitgebreid kennis. De beperking van CO2-uitstoot wordt in de autowereld steeds meer toegepast, en met 110 gram CO2 per kilometer hoeft er voor de Renault Laguna Estate 1.5 dCi maar twintig procent te worden bijgeteld. Ideaal voor liefhebbers van een stationwagon met veel ruimte, in combinatie met een zuinige dieselmotor.

Het nieuwe model kenmerkt zich door een aantal uiterlijke verfrissingen, en ook binnenin is het een en ander aangepast. Het dashboard is echter zeer herkenbaar en alles werkt prima op de tast. Over de materiaalkeuze geen klachten, dat zit gewoon allemaal prima in elkaar. Kritiek op afwerking hebben wij dan ook niet. De halflederen voorstoelen zitten erg goed en zijn elektrisch verstelbaar in de gereden uitvoering. Ook achterin is het goed toeven en de beenruimte is helemaal in orde.
Het navigatiesysteem is zoals bij een heleboel modellen van Renault afkomstig van TomTom en werkt daarom op de tast middels een centrale knop op de middenconsole. Daar bevindt zich ook de versnellingspook, die tijdens winterdagen nogal koud aanvoelt. Tijdens een koude ochtend was de versnellingspook zelfs ten dele bevroren. Niet ideaal dus, maar gezien het feit extreme koude zelden voorkomt in ons land is het geen belangrijk euvel. Ruimte is wel een belangrijk aspect van de Laguna en met ruim 500 liter aan bagageruimte is de Fransman een ideale reisgenoot.
De dieselmotor heeft een vermogen van 110pk en sprint daarmee in een acceptabele tijd van nul naar honderd. De topsnelheid ligt op 187 kilometer per uur, prima voor Nederlandse begrippen. De 1.5 dieselmotor kan prima omgaan met de bijna 1400 kilo en je hebt niet het gevoel dat er veel moeite voor hoeft te worden gedaan. De motor heeft een lineair karakter en loopt stationair vrij geruisloos. Dat drukt zich ook uit in het verbruik van één liter diesel per achttien kilometer, zeer netjes dus. Tijdens lange ritten toont de Laguna Estate zich als een prettig metgezel. Het stuurgedrag is vrij voorspelbaar en doet geen onverwachte dingen. Bochten kunnen redelijk sportief worden genomen. Het sportieve en afgeplatte stuur geeft een sportief tintje aan het geheel.
De vernieuwde Renault Laguna Estate 1.5 dCi bewijst zich door uit te blinken in ruimte. Hoofd- en beenruimte is volop aanwezig en tijdens een vakantie of een bezoek aan de plaatselijke IKEA kan ruim 500 liter bagageruimte worden benut. De dieselmotor heeft een soepele loop, is behoorlijk zuinig en je hebt nooit het gevoel kracht tekort te komen. De ergonomie is dik in orde, materiaalkeuze bevalt ons wel en ook het stuurgedrag kan ons bekoren. Al met al is de Renault Laguna Estate een aangename stationwagon. De geteste versie –met alle mogelijke luxe- kostte bijna 35 mille, maar in dieselvariant is ‘ie er al vanaf 30 mille, benzine rijden kan vanaf duizend euro minder.