De absolute winnaar van 2012 is de Renault Mégane. Met meer dan 20.000 verkochte exemplaren overtrof de compacte middenklasser alle verwachtingen. Reden? Het fiscale stelsel in Nederland. Het feit dat er slechts veertien procent te hoeft worden bijgeteld, doet kopers massaal overlopen naar het Franse merk. De Mégane heeft echter niet het rijk alleen, want de Focus heeft eveneens deze fiscale voordelen. Reden genoeg om zowel een enkelvoudige test als een dubbeltest met de duurtest Focus te verrijden.

Doordat de Mégane Estate vrijwel overal in het straatbeeld is te zien, blijf je behoorlijk anoniem. Het kenteken van de buurman onthouden is al een hele klus, aangezien heel wat Mégane’s beginnen met de letter X of Z. De laatste jaren zijn er namelijk talloze modellen verkocht op Nederlandse bodem. Het fiscale voordeel had niet alleen als gevolg dat Renault goed scoorde met de Mégane, want ook de Focus haalde enorme aantallen in de verkoopstatistiek in het afgelopen jaar. Doordat het uiterlijk van de Mégane zo herkenbaar is, is het bijna een ‘grijze muis’ geworden. Op het uiterlijk is echter zelf weinig aan te merken, ofschoon het een zaak van persoonlijke voorkeur betreft.

Het dashboard kan ons wel bekoren. De klimaatbediening heeft een eigen afdeling knoppen en hetzelfde geldt voor de audiobediening. Een centrale knop op de middentunnel dient voor het bedienen van de navigatie. Jammer dat uitsluitend de navigatie via die centrale knop is in te stellen, audio moet weer via aparte knopjes worden bediend. Op het stuurwiel kan de cruise control en begrenzer worden aangezet, achter het stuur is een pook waarmee het volume harder en achter kan worden gezet en het volgende nummer afgespeeld. De lederen stoelen zitten goed en aan luxe geen gebrek in de ‘Bose- uitvoering’, compleet met geweldig geluidssyteem. De bestuudersstoel is elektrisch te bedienen en heeft zelfs een geheugenfunctie. Bovendien is er een nieuwe innovatie van Renault aan boord, de rijbaanherkenning waarmee er een waarschuwinggsignaal klinkt bij het overschrijden van de doorgetrokken streep of de rijbaan.

Onder de motorkap vinden we een bescheiden 1.5 dCi motor met 105pk aan vermogen. Bij een koude start kan de motor even nagelen, maar eenmaal op temperatuur laat hij zich nauwelijks horen, met uitzondering van vol accelereren. Dat laatste verloopt tot de honderd in 11,5 tellen en uiteindelijk kan het getal 190 op de digitale snelheidsmeters verschijnen. De vermogensopbouw loopt linear en vanaf 1.500 toeren kan er gang worden gemaakt, bij 2.500 toeren gaat het voor het gevoel best rap. De versnellingspook voelt wat steviger aan dan bij vorige generaties en schakelt trefzeker. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,8 liter per 100 kilometer. De actieradius ligt daarmee op een slordige 1000 kilometer, genoeg voor lange trippen tijdens een vakantie.

De reden voor het enorme succes van de Renault Mégane Estate is zijn ruimte aanbod, luxe voor relatief weinig geld. en natuurlijk de fiscale voordelen zoals veertien procent bijtelling en de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Renault moet zien het succes van 2012 in dit jaar te zien voortduren, maar dat zal een lastige opgave worden. Voorlopig hoeft er bij de aanschaf van een nieuwe Renault Mégane maar 14% te worden bijgeteld, waardoor ze sowieso goede zaken zullen doen. De aantallen van vorige jaar evenaren of zelfs overtreffen zal echter nog een hele opgave worden. Desalniettemin mag het Franse merk nu al rekenen op een goede verkoop van modellen, want dat is de Mégane zeker waard.

Benieuwd naar de mogelijkheden van private lease van de Renault Megane? Check de link.