De Renault Megane RS is al jarenlang het schoolvoorbeeld van hoe een hothatch eruit moet zien. Kunnen ze deze naam nog hoog houden in dit veel bevochten segment of is de facelift van de Megane RS slechts uiterlijk vertoon?

De facelift van de Megane heeft ervoor gezorgd dat de neus en het interieur van de fransman er een tikkeltje anders uitzien. De koplampen zijn wat subtieler dan bij het vorige model en dat is naar onze mening een behoorlijke vooruitgang. De kuipstoelen van Recaro houden je tijdens de wilde ritten prima op je plaats, maar gaan tijdens een lange tocht wel behoorlijk wat van de zitvlak eisen. Voor het comfort is het dan ook geen aanrader. Dit is vooral goed te merken in het snoeiharde onderstel wat deze  Megane RS in zijn bezit heeft. Even naar Zuid –Frankrijk rijden is niet aan te raden met deze rode snelheidsduivel.

De Megane RS is gebouwd om zijn berijders zo sportief mogelijk van A naar B te brengen. De Fransen zijn hier al jaren in bedreven en leveren met de RS versie van de Megane dan ook een uitstekende wagen af: hard door de bochten, een krachtige acceleratie en in het hele toerenbereik krachtig. Dit is de auto waarmee je gezien en gehoord wilt worden. Vooral als je de Fransman hoog in zijn toeren laat rijden is er een prachtige hese rauwe toon hoorbaar die perfect aansluit bij deze auto.

Zoals we ook al eerder zagen in de Clio RS heeft de Megane meerdere standen voor het gebruik van ESP. In de normale stand doet de auto gewoon zijn werk en zijn er geen bijzonderheden. Schakel je over naar de Sportstand, dan wordt de auto net iets feller op het gaspedaal en grijpt de ESP minder snel in. Natuurlijk is er ook een stand waarbij de ESP uitgeschakeld is en waarbij vertrek met slippende banden gegarandeerd is.

De Renault Megane RS is werkelijk een auto die tot de top van het segment behoord. Voor het testmodel laat je bij de dealer ongeveer 36 mille achter. Dit lijkt veel geld, maar op het moment dat je beseft hoeveel plezier je ervoor terug krijgt is de prijs direct gerechtvaardigd.

Door het harde onderstel, het scherpe stuurgedrag en de krachtige 265 PK (195 kW) motor is het werkelijk een groot plezier om te rijden in deze auto. Dit in combinatie met een prachtig uiterlijk en de schitterende rode kleur is het hele feest is compleet. Renault heeft voor deze auto een terechte marketingslogan gekozen; RS, voor de veeleisende puristen.