Vrijwel elke carrosserievorm is uitgevonden in deze tijd. Nieuwe varianten doen het vaak goed, neem bijvoorbeeld de crossovers die door hun hoge zit, goede kwaliteiten en lage prijs als warme broodjes over de toonbank gaan. Bij de Smart Fortwo is dat anders. Dit stadsrakkertje is nooit een daverend succes geweest. Maar tijden veranderen, kleine auto’s vormen een steeds grotere groep in het land dat Nederland heet. Zal er nu ook meer animo komen voor de Fortwo? Voor de ‘young urban professional’ zijn de specificaties en de looks in elk geval al aantrekkelijk. Een kleine draaicirkel, laag verbruik, volwassen rijgedrag en een hippe uitstraling. Het is een set predicaten dat veel voorbijgangers aanspreekt. Maakt de Smart deze beloftes waar?
We zijn aangenaam verrast als we de sleutels van de Smart Fortwo overhandigd krijgen. Het testmodel is twotone oranje en zwart en daardoor een echte eyecatcher. Dit komt natuurlijk ook in belangrijke mate door zijn opvallende vormgeving en geringe lengte. Instappen gaat heel behoorlijk. Er straalt je een hip, fris en kleurig dashboard tegemoet. Tegelijkertijd is het ook redelijk basaal. De ‘eerste levensbehoeften’ als airco en cruise controle zijn gewoon aanwezig. Verder is het mogelijk een navigatiesysteem te bestellen. Het betreft hier een zeer goed functionerend systeem dat we kennen uit veel Renaults. Ook veel knoppen en de versnellingspook zijn van deze fabrikant afkomstig. Het starten gaat gewoon nog met een sleutel. Voordat we dat doen, kijken we eerst nog even naar de overige kenmerken. De twee passagiers zitten naar behoren en achterin kan er nog een grote weekendtas worden opgeborgen. De maximale bagageruimte bedraagt 260 liter dus in principe kan er nog wel wat mee.
Eenmaal gestart valt een leuk driecilinderroffeltje op. Het kleine motortje levert 71pk en 91nm. Heerlijke cijfers, die we al een tijd niet meer zijn tegengekomen. Is het dus behelpen? Dat valt wel mee. Een sprinter zal het niet worden, maar na pakweg 15 seconden zit je alsnog op de honderd. Daarmee zit je ook al aardig richting de topsnelheid, die ligt op 151 kilometer per uur. Waar het echter vooral om gaat is de praktische bruikbaarheid in de stad. Veel kopers zullen dit zien als belangrijkste motief voor hun aankoop. Ook zuinigheid speelt hierbij een rol. Het gemiddelde verbruik zou 4,1 liter moeten zijn, maar wij scoorden 5 litertjes benzine na het afleggen van honderd kilometer. De lengte van de auto is nog geen drie meter, en door een korte wielbasis zou je verwachten dat de nieuwe Smart zich behoorlijk als een stuiterbal gedraagt. De ingenieurs hebben dit echter grotelijks weten te beperken, alleen met hoge verkeersdrempels voel je heel duidelijk de korte wielbasis.
Voor iets meer dan elfduizend euro is er al een Smart Fortwo. Nadelen zijn natuurlijk de geringe persoons- en bagagecapaciteit. Voordelen zijn echter de korte draaicirkel, het hippe design en de slimme oplossingen. Dat veel knoppen en bedieningspanelen afkomstig zijn van Renault is niet perse vervelend. Het merk heeft een lange ervaring met het inrichten van een dashboard naar de wens van de bestuurder. De gemiddelde koper zal vooral in urbane gebieden wonen, of de Smart aanschaffen als tweede auto. Voor wie weinig ruimte rond huis heeft, en weinig ruimte opeist heeft een goede koop aan deze Fortwo. Houd je van het design en het rijgedrag, maar wil je toch wat meer ruimte, dan adviseren we de Smart Forfour.