Bij sommige auto’s heb je een heel duidelijk beeld van de herkomst en de doelgroep. Het is gelijk duidelijk welke doelgroep wordt aangesproken met het model. Echter, soms is deze afbakening een stuk minder helder. Dan vraag je je hardop af wat het model toevoegt aan het bestaande gamma. Dit is het geval bij de Smart Cabrio. Het is een stadsautootje, maar dermate klein dat het praktisch gebruikersgemak ons ontgaat. Bovendien is er maar plaats voor twee personen. Wat dan wel weer indruk maakt, is de uiterste kleine draaicirkel. Voor veelvuldig gebruik in de stad ideaal! We gingen op zoek naar de kwaliteiten van het kleine wagentje uit Stuttgart.

Het is mooi weer als we ‘m ophalen. Het zonnetje schijnt en de vogeltjes fluiten vrolijk. Het warme meizonnetje maakt het mogelijk om met een open dakje rond te rijden. En dat komt goed uit, want dan ontdekken we gelijk de eigenschappen waar hij uniek in is. Het is namelijk de meest voordelige nieuwe auto waarbij het dak open kan. Wel valt ons gelijk op dat bij hoge snelheden er behoorlijk veel wind in het interieur doordringt. Rustig en relax met een open dakje op de snelweg cruisen zit er daardoor niet bij. Tot een snelheid van 50 á 60 kilometer per uur is het nog goed te doen. Als het dakje gesloten is, blijft er van de hoofdruimte niet veel over. Sowieso is er maar weinig ruimte aan boord, ook de beenruimte is beperkt.

Liefhebbers van rijden in de stad kunnen hun hart ophalen, de draaicirkel is uitermate klein. Daardoor is een snelle manoeuvre een peulenschil en ben je ontzettend wendbaar. De ideale eigenschappen voor een stadsauto. Wil je nog een beetje praktisch gebruikersgemak, dan is dat echter wel ver te zoeken. Het onderstel voelt zich niet thuis op de snelweg. Deze wordt dan behoorlijk zoekend en instabiel. Best jammer, omdat de gemiddelde bestuurder zich regelmatig op de snelweg bevindt. Het stuurgedrag laat zich niet doorgronden en is behoorlijk vaag. Er is maar weinig gevoel. Het verbruik is redelijk te noemen, het kleine motortje weet een consumptie van 17 kilometer per liter benzine te realiseren. Met het beperkte vermogen van 71pk doet de Smart er maar liefst 15,5 seconden over om de honderd te bereiken. De automaat doet z’n werk goed, maar de sprint duurt wel erg lang. 151 kilometer per uur is de topsnelheid, maar eigenlijk wil je die snelheid helemaal niet rijden met deze Duitser.

Het dakje gaat redelijk vlug open en dicht, ideaal tijdens snel veranderende weerssituaties. Verder is het uiterlijk vooral een kwestie van smaak. Een deel van de passanten vindt het helemaal niks, maar een ander deel kan het design wel waarderen. Een behoorlijk gemêleerd beeld dus. De bouwkwaliteiten zijn oké, maar vooral de details van de afwerking kunnen ons wel bekoren. Het interieur geeft je het idee dat je in iets bijzonder rijdt. Puntje van kritiek is de (basis)prijs. De kosten lopen uiteen van 16 tot 21 mille. De testversie komt in de buurt van laatstgenoemd bedrag, en dat is toch behoorlijk aan de forse kant. Mocht je het design echt waarderen, en geef je de voorkeur aan rijden met een open dak, dan is voor ons de keus snel gemaakt.