De Smart Brabus #3 is een auto die verwachtingen soms waarmaakt, en in enkele gevallen overtreft. Met 428 pk aan vermogen en een sprint van 3,7 seconden van nul tot honderd, doet deze compacte krachtpatser niet onder voor de meeste sportwagens in zijn klasse. De acceleratie is werkelijk indrukwekkend, en je voelt de kracht direct zodra je het gaspedaal indrukt. De motor levert een overweldigend gevoel van snelheid, terwijl de auto op een speelse manier te berijden is.

Een van de grootste pluspunten van de Chinees is het uitstekende softwareplatform. De bediening is intuïtief en de technologie die in de auto is geïntegreerd werkt naadloos. Het infotainmentsysteem reageert snel en accuraat, wat de rijervaring alleen maar verbetert. De interface is gebruiksvriendelijk, en de aansturing van zaken als navigatie en multimedia is simpel en snel. Deze precisie in software strekt zich uit tot de rijmodi, waarbij de auto zich moeiteloos aanpast aan de rijomstandigheden. Het is duidelijk dat Smart veel aandacht heeft besteed aan het verfijnen van de technologie in deze Brabus-variant.

Qua rijervaring is de Smart Brabus #3 absoluut een genot. De wegligging is sportief, maar toch comfortabel genoeg voor dagelijks gebruik. Het stuur voelt precies aan, wat zorgt voor een gevoel van controle. De wegligging is strak en accuraat, maar het compacte formaat van de auto zorgt ervoor dat je altijd het gevoel hebt dat je met iets wendbaars en speels onderweg bent. De auto is lichtvoetig en reageert direct op je input, wat de rijervaring versterkt. Toch kan je het in de verste verten niet vergelijken met sportieve snit uit Duitse kringen, en dan met name de traditionele sportmerken. Daar kan deze EV niet aan tippen.

Er zijn dan ook enkele kanttekeningen bij deze auto te plaatsen. Ondanks de indrukwekkende prestaties in termen van vermogen en snelheid, is het verbruik vrij hoog, vooral wanneer je de volle kracht van de motor benut en het kwik lager ligt dan doorgaans. Met een accupakket van 62 kWh is het bereik in de praktijk vrij beperkt, zeker als je de auto met zijn volledige potentieel rijdt. Het vermogen dat de motor levert, is gewoonweg te veel voor het accupakket om optimaal te benutten, wat resulteert in een sneller verbruik van de lading dan je misschien zou willen.

Een ander probleem is dat het vermogen van 428 pk moeilijk op de weg wordt overgebracht. De Smart Brabus #3 heeft, ondanks zijn indrukwekkende cijfers op papier, moeite om de enorme hoeveelheid vermogen effectief naar de wielen te krijgen. Dit kan de rijervaring wat temperen, vooral op droog asfalt of bij hoge snelheden. Hoewel de auto geen slechte grip biedt, is het duidelijk dat het vermogen te veel is voor de beschikbare tractie, wat resulteert in het gevoel dat de motor zijn potentieel niet volledig kan benutten. Dit is jammer, aangezien de auto zich anders zo veel belooft qua prestaties.

Al met al is de Smart Brabus #3 een auto die zijn sportieve aspiraties waarmaakt op veel vlakken, maar met een paar belangrijke nadelen. De snelheid en het rijplezier zijn ongekend voor een auto van deze grootte, maar het beperkte accupakket en het inefficiënte gebruik van het vermogen zorgen ervoor dat de ervaring niet altijd optimaal is. Als je op zoek bent naar een snel, dynamisch voertuig voor dagelijks gebruik, is de Smart Brabus #3 zeker de moeite waard. Als je echter op zoek bent naar een meer uitgebalanceerde elektrische ervaring, kan je eens kijken bij modellen als de Kia EV3. Die bieden naast een bescheiden 204pk wel een veel evenwichtiger rijbeleving. Daarnaast, deze Chinees kost 54 mille en dat is behoorlijk prijzig, ook in deze klasse.