De BYD Seal U is een elektrische auto die veel biedt voor wie op zoek is naar comfort, ruimte en een degelijke actieradius. Met een netto accucapaciteit van 87,0 kWh en een forse afmeting van 2147 kilo, richt deze auto zich op een publiek dat de voorkeur geeft aan een ruime en solide rijervaring, zonder te veel te hoeven in te leveren op praktische aspecten. Wel is het zo dat het model al uit 2021 komt, en dat het design in het interieur daardoor een beetje gedateerd aandoet. De afwerking is prima, maar de materialen komen niet in de buurt van de kleinere Seal.
Een van de sterkste punten van de Chinees is het comfort. Zodra je instapt, voel je de ruimte om je heen. De brede en goed gevormde stoelen bieden een uitstekende ondersteuning. Met een bagageruimte van 552 liter, is er genoeg plaats voor bagage, boodschappen of andere spullen die je mee wilt nemen. Dit maakt de Seal U ideaal voor gezinsuitjes of lange ritten. Met een sprint van nul naar honderd in 9,6 seconden is Chinees niet de snelste auto in zijn segment, maar dat is ook niet waar het bij deze auto om draait. Het is een comfortabele cruiser die meer gericht is op ontspannen rijden dan op sportieve prestaties. Toch voelt hij soms best loom en traag aan. De topsnelheid van 175 kilometer per uur is voldoende voor de meeste snelwegen, maar wie regelmatig op de autobahn rijdt, zal misschien verlangen naar een hogere topsnelheid.
Het gewicht van 2147 kilo draagt bij aan een stabiele rijervaring, maar het heeft ook invloed op het verbruik. Met een energieverbruik van 24,0 kWh per 100 kilometer, is de dorst van de Seal U aan de hogere kant in vergelijking met concurrenten. Dit is iets om rekening mee te houden als je vaak lange ritten maakt, aangezien je mogelijk vaker moet opladen. Hij is uitgerust met snellaadmogelijkheden tot 140 kW. Hoewel deze laadsnelheid niet indrukwekkend is vergeleken met sommige andere elektrische voertuigen op de markt, is het positief dat de snelheid van het opladen langere tijd hoog blijft. Dit betekent dat je niet constant lang moet wachten bij snelladers.
De technologie aan boord van de Seal U is modern en gebruiksvriendelijk. Het infotainmentsysteem is intuïtief en biedt toegang tot alle noodzakelijke functies, waaronder navigatie en verschillende rijmodi. De veiligheidsvoorzieningen zijn ook goed vertegenwoordigd, met meerdere assistentiesystemen die helpen om de bestuurder een veilig gevoel te geven. De Chinees is een pragmatische keuze voor hen die op zoek zijn naar een ruime, comfortabele elektrische auto. Het verbruik is zeer hoog, en zal ook leiden tot zeer hoge gebruikerskosten. Houdt daarmee rekening als je kiest voor deze BYD.
Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien, kan het verbruik bij tegenwind en 12 graden bij het rijden van een snelheid op de geldende maximumsnelheid in Nederland exorbitant hoog worden. Je moet je afvragen of je dit moet willen. Voor 50 euro laadkosten voor een volle accu slechts 200 – tot 300 kilometer afleggen, doet vermoeden dat het je in de winter nog meer gaat kosten. Als we bovenstaand verbruik doorrekenen komen we op een actieradius van hooguit pakweg 220 kilometer. Een simpel rekensommetje leert dat je aan de snellaadpaal voor een volle accu van 87,0 kWh netto capaciteit 60 euro kwijt bent, dus 27 eurocent voor elke kilometer die je rijdt. Lukt het je een laadpaal te vinden waar je voor 37 eurocent per kWh kunt laden, dan kost een kilometer je 14 eurocent. Het kan natuurlijk veel goedkoper, zolang je maar langzaam rijdt. Want bekend is dat bij een elektrische auto de actieradius fors daalt zodra je boven 120 – 130 kilometer per uur komt. Houdt het verbruik en de gebruikerskosten in elk geval in je achterhoofd wanneer je kiest voor deze BYD.