Volvo is een merk van Zweedse origine en is de laatste jaren een compleet nieuw pad ingeslagen. En dat ging gepaard met de nodige kinderziektes. De transformatie van een automerk naar een softwareontwikkelaar werd ingegeven door de Chinese eigenaar van het merk. Na de lancering van het model waren er zelfs zoveel kinderziektes, dat het merk even vreesde voor z’n betrouwbare Zweedse reputatie. Toch werd de koper niet afgeschrikt, want de records stromen binnen. Maak kennis met de EX30, die in de tussentijd de nodige updates heeft meegekregen. Zal het voldoende zijn om de kinderziektes definitief de deur te wijzen? We zoeken het uit in deze test.
De Volvo EX30 is de nieuwste toevoeging aan het steeds groeiende assortiment van elektrische voertuigen van Volvo. Dit compacte SUV-model is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Single Motor, Extended Range en Performance. Met zijn strakke ontwerp, innovatieve technologieën en indrukwekkende prestaties scoort de Chinees hoge ogen. In deze uitvoering, de Extended Range is de Volvo EX30 is uitgerust met een krachtige elektromotor die 272 pk levert. Deze kracht zorgt ervoor dat de auto in staat is om snel te accelereren, wat vooral merkbaar is wanneer je het stroompedaal vloert. Met een 0-100 km/u tijd van ongeveer 5,7 seconden is de EX30 zeker niet de langzaamste SUV op de markt.
De EX30 is voorzien van een 64,0 kWh netto batterij, wat voor een elektrisch voertuig van deze grootte redelijk, maar gemiddeld genomen net onderbemeten is. De actieradius ligt, afhankelijk van de uitvoering en rijomstandigheden, tussen de 400 en 450 kilometer. Tijdens de winterperiode kan je eerder rekenen met zo’n 300 kilometer, wanneer je vaak de snelweg opzoekt. Dit maakt het model een geschikte keuze voor zowel dagelijkse ritten als langere afstanden. 476 kilometer meet de optimistische WLTP range.
Een van de sterkste punten van de EX30 is het rijcomfort. De ophangingssystemen zijn goed afgesteld en zorgen voor een soepele rit, zelfs op hobbelige wegen. De stuurrespons is precies en biedt een direct gevoel, wat het rijden door bochten plezierig maakt. Het gewicht van de batterij draagt bij aan een laag zwaartepunt, wat de stabiliteit ten goede komt. De 1750 kilo leeggewicht zijn niet overdreven veel voor een EV, maar vormen eigenlijk een sweet spot tussen de grote zware jongens en de lichte broeders.
Het interieur van de EX30 is typisch Volvo: minimalistisch en stijlvol, met hoogwaardige materialen en een uitstekende afwerking. De cabine voelt ruim en licht aan, met een goed doordachte indeling. Het infotainmentsysteem is gebruiksvriendelijk en biedt toegang tot navigatie, muziekstreaming en smartphone-integratie. Volvo heeft ook een focus op veiligheid, met een scala aan geavanceerde rijassistentiesystemen die de bestuurder ondersteunen. De Google Software werkt uitmuntend, ook al zal niet iedereen gecharmeerd zijn van die software in je auto.
De Volvo EX30 is een indrukwekkende aanvulling op de druk bevochten elektrische SUV-markt. Met zijn krachtige motoren, comfortabele rijervaring en moderne technologieën, biedt het voertuig een goede balans tussen prestaties en dagelijks gebruik. Er zijn nog wel wat kleine kinderziektes overgebleven. Want hoewel we niet meer te kampen hadden met uitval van systemen – zoals veel eerste berijders in de eerste periode wel hebben ervaren – zijn er alsnog een paar flinke ergernissen. Zo is de autosleutel een blokje, die alleen als ontgrendeling op de bestuurdersdeur werkt. Soms werkt het blokje niet helemaal en sta je voor een dichte auto. Ook viel een enkele keer het scherm uit, maar gelukkig kwam dit niet vaak voor. De knoppen op het stuur zijn zeer gevoelig voor precies de juiste snaar, je moet vaak drukken op de knoppen voordat je het correcte signaal kunt doorgeven aan de auto. Bijvoorbeeld bij spiegelverstelling is dit vrij irritant.
Over het algemeen zijn we echter meer dan tevreden over deze Volvo. Je merkt gewoon echt dat het niveau qua afwerking en rijcomfort een stapje hoger ligt dan veel concurrentie. De prijs is wel erg fors, want je gaat zo over de 45 mille heen. In die klasse heb je ook veel ruimere aanbiedingen zoals de Kia EV3 of Renault Scenic. Op de achterbank van de Volvo kan je namelijk als volwassene nauwelijks zitten, en ook de kofferbak is met 318 liter echt klein. Een EV3 doet dat met 460 liter een stuk beter, terwijl de Scenic zelfs 545 liter onder de rolhoes tevoorschijn tovert. Dat stelt je voor de keuze of je echt nog steeds het traditionele Volvo herkent in deze Chinees, of dat je toch liever voor een andere optie gaat, bijvoorbeeld voor één van bovengenoemde modellen.