In een land waarin SUV’s steeds meer het straatbeeld bepalen, is een coupé silhouet misschien wel een ode aan elegantie. Maar de nieuwe Mercedes-Benz CLA Coupé is meer dan een chique en elegante verschijning. Mercedes lijkt bovendien hoger in te zetten met de nieuwe CLA door de komst van de A-Klasse Limousine. De vraag luidt dan ook; is de nieuwe CLA een coupévariant van de A-Klasse of is de auto het kleinere broertje van de CLS en de prestigieuze AMG-GT 4-Door Coupé? We rijden deze week met de nieuwe CLA 220 Coupé.
Qua uiterlijk past de nieuwe CLA in ieder geval perfect in lijn met de CLS en de AMG-GT 4-Door Coupé. Net als zijn grotere broers is de CLA vormgegeven met de overhellende ‘shark nose’-grill wat van voor- en zijaanzicht erg sportief oogt. Stijlelementen als frameloze portieren en de fraaie taillelijn kennen we eveneens van de eerdergenoemde ‘coupé-achtigen’. Onderhuids is de nieuwe CLA echter beter te vergelijken met de A-Klasse. Het platform deelt de CLA met de A, B en de aankomende GLA en de GLB. Ook de verkrijgbare aandrijflijnen uit de CLA zijn allen verkrijgbaar in de platformdelende modellen. In het interieur vinden we eveneens veel gelijkenissen tussen de A-Klasse en CLA Coupé, op de voorste zitrij tenminste. Voorin kijken we namelijk uit op Mercedes’ nieuwe MBUX systeem. Een revolutie in de cockpit bestaande uit twee naast elkaar geplaaste schermen, dat door Mercedes als ‘Widescreen’ wordt betiteld, doet vermoeden dat je rond rijdt in een auto uit een hoger segment. Achterin verandert de CLA wezenlijk van de A-Klasse vanwege zijn aflopende daklijn. Op de tweede zitrij zit je als volgroeide volwassene niet erg prettig daar je al snel met je hoofd tegen het dak zit. Met een bagageinhoud van 470 liter wint de CLA het dan wel weer van de A-Klasse en de A-Klasse Limousine die met respectievelijk 370 en 420 liter over beduidend minder bagageruimte beschikken.
Zoals eerder geschreven rijden wij met de CLA 220, een 2,0 liter grote en 190pk sterke benzinevariant die gekoppeld is aan de soepel schakelende 7-traps automatische transmissie met dubbele koppeling. Een potente aandrijflijn die meer dan voldoende snel is om leuk mee te doen in het hedendaagse verkeer. Op de cijfers valt dan ook niets af te dingen; een topsnelheid van 241 km/u, 0-100 in 7,0 seconden en een gecombineerd verbruik van 6l/100 km. Voor wie graag meer wil of met minder ook uit de voeten kan, Mercedes levert maar liefst zeven benzinevarianten. Beginnend met de 180 (136pk), de CLA 200 (163pk), onze 220 met zoals gezegd 190pk, een 250 (224pk), de 35 AMG met 306pk, de 45 AMG met 387pk en de topper, de 45 AMG S met 421pk. Voor de dieselliefhebbers levert Mercedes drie varianten; de 180d (116pk), een 200d (150pk) en een 220d met 190pk. Beide instappers (180 en 180d) zijn leverbaar met een handgeschakelde 6-bak en optioneel leverbaar met een automatische transmissie. Mercedes’ vierwielaandrijving 4MATIC is optioneel op de benzinevarianten 220 en 250 en is standaard op de 35 en 45 uit de stal van AMG.
Rijden in de nieuwe Mercedes CLA kan vanaf €39.596 voor de 180 benzinevariant en vanaf €40.214 voor de 180d. De prijzen lopen op tot iets meer dan een ton voor CLA 45 AMG S 4MATIC. De bomvolle testauto waarin wij rijden kost €59.240 en is uitgerust met onder andere het MBUX Widescreen, een AMG-pakket en een panoramadak. Wat ons betreft zijn dat opties die deze Mercedes helemaal af maken. De basis CLA 220 is leverbaar vanaf €48.552. Wie een soort gelijke auto zoekt bij een van de concurrerende merken komt van een koude kermis thuis. Een 4-deurs coupé van dergelijke grote leveren BMW en Audi simpelweg niet. Daarvoor is het nog even wachten op BMW die twee deuren toevoegt aan de 2-Serie Coupé of op Audi die de A3 Sportback plat slaat. Soortgenoten die al wel verkrijgbaar zijn vinden we in de Peugeot 508 en de Hyundai i30 Fastback die leverbaar zijn vanaf respectievelijk €38.170 en €28.495.
De afmetingen en compactheid van een A-Klasse maar het uiterlijk in lijn met dat van de CLS en de AMG-GT 4-Door Coupé, dat is de beste omschrijving van de nieuwe Mercedes-Benz CLA Coupé. Voor diegenen die bereid zijn om concessies te doen als het gaat om de tweede zitrij en die gaan voor het prachtige lijnenspel van een Coupé is de CLA een uitermate geschikte metgezel.
Benieuwd naar de Mercedes CLA Private lease? Bekijk de link.