Peugeot slaat met de nieuwe 3008 een nieuwe weg is. Voortaan is ook dit model elektrisch te verkrijgen en krijgt de e-toevoeging in z’n naam. Met 73 kWh netto capaciteit kom je daarmee verder dan voorheen. Niet eerder had een concern zo’n grote batterij in hun gamma, de meeste Stellantis producten zijn immers met de bekende 51 kWh netto batterij uitgerust. De massa leeg is echter behoorlijk fors, want met 2083 kilo schoon aan de haak is dit geen lichtgewicht. Toch valt het ons mee hoeveel je daarvan meekrijgt tijdens het rijden. De koets voelt soepel aan. Deining is er bij een drempel wel even, niet hinderlijk. De bochten kunnen desgewenst met hoge snelheid genomen worden. Een prima rijdersauto.
Voor liefhebbers van grote schermen is er goed nieuws: op het dashboard is een groot doorlopend scherm te vinden waar je allerhande informatie op kunt vinden. Dit is echt een verbetering ten opzichte van oudere BEV’s uit dezelfde stal, voortaan beschik je over de meeste gegevens die je als EV-rijder graag wil hebben. Zo kan je standaard de ritgegevens op de klokken laten staan, voorheen was het zo dat je met een klik op het uiteinde van de rechterstengel achter het stuur even de ritinfo kon checken, maar dit bleef maar enkele seconden in beeld staan. Jammer, want je wil juist bij een EV weten hoe je huidige reis is verlopen, en dan met name welk verbruik je hebt gerealiseerd. Met een laag verbruik weet je ongeveer de actieradius waar je op kunt rekenen. Of het overdag 10 graden of 20 graden is, kan het verbruik nogal verschillen. Vaak had het concern namelijk alleen de WLTP vermeld staan, terwijl je die afstand als actieradius bijna nooit haalt. Lopende de reis daalt de actieradius dan wel snel, en weet je niet meer goed waar je aan toe bent. Nu is dat dus al een stuk beter geregeld / weergegeven in het dashboard.
Fijne stoelen opleveren, dat kunnen ze wel bij Peugeot. De erfenis van Opel (GM) laat zich gelden, de befaamde AGR stoelen zitten perfect. Het dashboard is mooi om bestuurder en passagier heen gebouwd, terwijl het scherm ietwat op enkel de bestuurder is gericht. De materialen zijn echt van hoge kwaliteit, je merkt dat hier goed werk van is gemaakt. Herkenbaar en hoogwaardig. De stoelen hebben een zitting die uit te schuiven is. Fijn voor degenen die lange benen hebben. Het kleine stuurtje is gebleven, daarmee is ook het rijplezier gebleven. Je kunt je prima vermaken in de e-3008. Hoewel het gewicht fors is, en daarmee de acceleratie beperkt, want met 8,7 seconden van nul tot honderd is de koets niet bijster snel van z’n plek te brengen. Ook ligt de topsnelheid op een bescheiden 170 kilometer per uur.
Voor de liefhebber van een Franse EV is deze Peugeot e-3008 een schot in de roos. De auto rijdt ontzettend prettig, stil en comfortabel. De vering en demping zijn echt op comfort afgestemd, maar het wordt niet week. Ruimte is er voldoende aanwezig, hooguit zou je iets meer binnenruimte verwachten. Het kofferruim verdient een pluim, want met een inhoud van 520 liter is deze niet misselijk. Zijn er dan geen kritiekpunten? Jazeker wel, zo is het verbruik iets hoger dan we van het concern gewend zijn, met zo’n 19 kWh per honderd kilometer en de dus daarbij behorende actieradius van 350 kilometer onder normale omstandigheden. Ook de kofferklep gaat niet zo snel open en dicht. Snelladen gaat op papier vlot genoeg met 160 kW snelheid. Er is alleen nog de prijs. Met ruim 52 mille is de Peugeot niet goedkoop, het gaat hier echter om de afgeladen variant. Kies je wat minder luxe en ga je voor de Allure, dan verwisselt de Fransman voor 48 duizend euro van eigenaar. Een mooie aanbieding.