Renault is terug, en hoe! De prijs voor auto van het jaar 2024 ging naar de Renault Scenic. Al na enkele dagen rijden ontdekken we dat deze prijs meer dan terecht is. De Fransman is zeer comfortabel, zeer zuinig, enorm praktisch, heeft een fantastisch infotainmentsysteem en profiteert van enorm lage gebruikerskosten. In deze review gaan we de onderdelen punt voor punt af.
Het ontwerp van de Renault Scenic is volgens velen geslaagd. Een nieuw en fris front siert het aanzicht. Je herkent de auto gelijk, en geeft een stoer overkomen. In het interieur worden we snel blij. De Google Software mag dan volgens sommige kniesoren ongewenst zijn vanwege privacy vraagstukken, het werk wel allemaal heel erg goed. Je bestemming is werkelijk in enkele seconden ingevoerd, en ga je op een langere rit dan wordt de route automatisch via snellaadpunten aan de snelweg geleid, waardoor je geen enkele moeite meer hoeft te doen om een lange reis te plannen. De voorspellende actieradius en batterijpercentage van de accu is bovendien zeer accuraat. Op die manier kunnen durfallen dus plannen om met een paar procent in de accu aan te komen. Op die manier profiteer je maximaal van de laadsnelheid, die volgens de Fransen op 150 kW zou moeten liggen. Tijdens het snelladen van onze testperiode kwamen we zelfs iets daarboven uit. Chapeau!
De accu in de testauto meet 87,0 kWh netto capaciteit en hiermee kom je op WLTP gegevens 625 kilometer ver. Het vermogen in deze versie bedraagt 220pk, maar er is ook een 170pk versie. De 220pk die wij hebben, zijn meer dan voldoende om snel met het verkeer mee te komen en een vlotte inhaalpoging te wagen. Vanuit stoplichtsnelheid naar een één met drie nullen duurt 7,9 seconden en de klok staat op 170 kilometer per uur als de begrenzer ingrijpt. Wat ook netjes is gedaan is dat je nauwelijks merkt dat de EV best wat weegt, hoewel 1852 kilo onder het gemiddelde is. Geremd mag er trouwens 1100 kilo worden getrokken. De 545 liter onder de rolhoes leent zich voor lange vakanties waarbij ook al het spul van het jonge grut meekan. Achterin zijn er twee USB-C laders waarmee je ook je laptop kunt opladen. Er zijn genoeg bakjes en vakjes om vanalles in op te bergen, geheel in lijn met de traditie van het merk en model.
Aan de reguliere laadpaal doet de Scenic het laden met 22 kW. Ideaal, want daarmee zit je in een goede vier uur wel weer vol. Ga je voor snelladen, dan bedraagt de tijd die je erover doet om van een accupercentage van 20 procent naar 80 procent te komen, pakweg 25 minuten. Veel zaken werken goed samen in het infotainmentscherm, en op die manier kan je ook Google Maps tevoorschijn toveren op de klokken voor je neus. Dankzij Apple CarPlay en Android Auto – zowel bedraad als draadloos – tover je op het centrale display zomaar Flitsmeister tevoorschijn, waardoor je dus tegelijkertijd Google Maps en Flitsmeister in beeld kunt brengen. Zoiets hebben we nog niet eerder gezien.
Het is natuurlijk maar een voorbeeld, wat ons betreft echter exemplarisch voor de rest van dit model. Ze lopen bij Renault voorop, en laten dat haarscherp zien in de nieuwe Scenic. Terwijl de WLTP waarde een verbruik van 15,5 kWh per 100 kilometer voorschotelt, kan je het als zondagsrijder zelfs nog wel een tikkeltje zuiniger aandoen. En dan sta je vanuit Nederland zomaar in Karlsruhe op één acculading. De auto van het jaar 2024 is er vanaf 41.400 euro. In z’n segment een koopje, wat ons betreft.