Het was best even wennen in 2019, toen we de nieuwe generatie BMW 1-serie reden. In de plaats van achterwielaandrijving was er voorwielaandrijving gekomen en het materiaalgebruik was een stuk minder dan voorheen. Daar waar de achttrapsautomaat van ZF alle handen op elkaar kreeg, was het even slikken met de nieuwe zeventrapsautomaat die een stuk minder verfijnd was. Die lijn is in de 1- en 2-serie doorgezet, maar BMW heeft wel steeds stappen gezet om het euvel te verhelpen en de auto verder door te ontwikkelen. Nu rijden we in de BMW iX1, een model dat elektrisch rijden combineert met praktische bruikbaarheid. Deze SUV concurreert met modellen als de Volvo EX40. Hij is er nu met de eDrive 20, een 204pk sterke elektromotor die efficiëntie nog hoger in het vaandel heeft staan dan de 30. Bovendien hoef je er nauwelijks iets voor in te leveren, want de sprint van stilstaand naar de driedubbele cijfers duurt alsnog maar 8,6 seconden. Bij 170 kilometer per uur grijpt de snelheidsbegrenzer in. Niet des BMWs, maar wel zeer gebruikelijk in het land van de (B)EVs.

Een van de grootste troeven van de BMW iX1 eDrive 20 is zonder twijfel de actieradius. Met een bereik dat veel andere elektrische SUV’s overtreft, voel je je vrijer om langere ritten te maken zonder constant te moeten opladen. Aan boord vinden we een 64,8 kWh accu (netto capaciteit). Het praktijkverbruik lag bij ons ongeveer rond de 15 kWh, dus bij veel lange ritten waarbij er tijdens stilstaan niet veel energie verloren gaat kan je dus gemakkelijk meer dan 400 kilometer ver komen. Op papier beloofde de fabrikant ons een WLTP actieradius van 474 kilometer, daar komen we dus heel dichtbij in de praktijk en dat is netjes. Daarbij moet worden opgemerkt dat het tijdens de testperiode warm weer was met kwikstanden rond de 20 graden Celsius.

Binnenin de iX1 eDrive 20 is het meteen duidelijk dat BMW zijn reputatie waarmaakt als het gaat om hoogwaardige materialen en afwerking. De keuze voor luxe materialen, zoals zacht aanvoelende stoffen en premium leersoorten, maakt het interieur tot een waar genot. De stoelen zijn bijzonder comfortabel en bieden voldoende steun, wat essentieel is voor lange ritten. Optioneel is de keuze voor de comfortstoelen waarbij het zitvlak uitgeschoven kan worden. Daardoor krijg je met lange benen nog meer rust, zeker als het gaat om de langere afstanden. De instaphoogte is perfect en de zithouding zorgt ervoor dat je je snel thuis voelt in de auto.

BMW iX

De ruimte in de iX1 is een ander pluspunt. Met voldoende hoofd- en beenruimte voor zowel voor- als achterpassagiers, biedt deze SUV een comfortabele ervaring voor iedereen aan boord. De kofferbak biedt ook een solide hoeveelheid opslagruimte, wat ideaal is voor gezinnen of voor wie vaak bagage meeneemt. De inhoud bedraagt namelijk 490 liter, en dat is echt heel netjes in deze klasse. We zouden stellen, ongeveer net bovengemiddeld.

Wat de rijervaring betreft, biedt de iX1 eDrive 20 een fijne balans tussen sportiviteit en volwassenheid. Het rijgedrag is uitstekend, met een responsieve besturing en een goede wegligging. Je voelt je veilig en zeker, ongeacht de rijomstandigheden. Snelle bochten zijn prima mogelijk in de BMW, want het onderstel geeft geen enkele krimp. Het geheel voelt solide en vertrouwd aan. Precies wat je van de autobouwer uit Beieren zou mogen verwachten. Toch zijn er ook enkele kanttekeningen te maken. De prijs van de iX1 eDrive 20 ligt aan de hogere kant van het spectrum. Dit kan voor sommige kopers een struikelblok zijn, vooral wanneer je kijkt naar andere elektrische voertuigen in dezelfde klasse die misschien iets vriendelijker geprijsd zijn. Dan gaat het met name om auto’s uit de Chinese hoek, alhoewel daar veel onzekerheid over bestaat, zeker wanneer de spanningen toenemen en de toeleverancier keten vanaf 2025-2030 verstoord raakt.  Het prijskaartje van de BMW is echter te rechtvaardigen door de luxe afwerking, technologische snufjes en de uitstekende rijervaring.

Wat het uiterlijk betreft, is de iX1 een model dat wat gewenning vereist. De ontwerpkeuzes van BMW zijn vaak polariserend, en dit model vormt daarop geen uitzondering. Terwijl sommigen de moderne uitstraling waarderen, kunnen anderen het ontwerp als wat minder traditioneel beschouwen. Dit aspect is subjectief, en het is goed mogelijk dat je na verloop van tijd de stijl gaat waarderen. Feit blijft dat het design met name is afgestemd op de oosterse markt, een deel van de wereld dat steeds belangrijker lijkt te worden, ook voor autobouwers.

Ondanks deze kleine kanttekeningen, is de BMW iX1 eDrive 20 zeer succesvol in de verkoopstatistieken. Dit is niet verrassend, gezien de combinatie van een ruime actieradius, luxe materialen en een comfortabele rijervaring. De vraag naar elektrische voertuigen groeit, en de iX1 speelt hier perfect op in. Als één van de weinige premium Duitse merken weten de bouwers uit Beieren succesvol op dit vlak te zijn, want Audi en Mercedes weten vooralsnog geen potten te breken.

De BMW iX1 eDrive 20 is een sterke speler in het segment van elektrische SUV’s. Met zijn indrukwekkende actieradius, luxe interieur en volwassen rijgedrag biedt deze auto veel waarde. Hoewel de prijs aan de hoge kant is en het uiterlijk wellicht niet iedereen aanspreekt, compenseert de algehele ervaring dit ruimschoots. Voor wie op zoek is naar een combinatie van comfort, sportiviteit en technologie in een elektrische SUV, is de iX1 eDrive 20 absoluut een overweging waard.