Er zijn maar weinig auto’s die de uitstraling en het imago van een icoon hebben. De Jeep Wrangler is hier een voorbeeld van. De verschillende modellen die tussen 1946 en 1986 werden gelanceerd, hielpen de Jeep-modellen transformeren van dienstvoertuigen tot zogeheten levensstijl auto’s. In 1986 werd de eerste generatie van de Wrangler – de YJ – gelanceerd als vervanger van de CJ-serie. Laatstgenoemde had al prototypes in 1944, tijdens de Tweede Wereldoorlog. De CJ-7 werd in 1987 vervangen door een sterk overeenkomend model (op dezelfde wielbasis en met behoud van bladveren) onder de nieuwe naam Wrangler. Een enorm rijke historie dus, en in wezen is de Wrangler niet enorm veranderd in al die jaren. De enige fundamentele wijziging is de toevoeging van een 17,3 kWh metend accupakket waarmee ook de elektrificatie dit model niet is ontgaan. Met de iconische naam ‘Rubicon’ verwijst naar het gezegde wie de Rubicon oversteekt onderneemt een memorabele actie waarop hij of zij later onmogelijk kan terugkomen. We danken de uitdrukking aan de Romeinse legerleider Julius Caesar die in 49 voor Christus letterlijk de rivier Rubicon overstak. Ook dit is een bekende zegswijze geworden.
Waar de Jeep Wrangler Rubicon zijn absolute kracht en onderscheidt van andere voertuigen is het terrein. De Rubicon is ontworpen om te presteren onder de zwaarste omstandigheden. Met zijn vierwielaandrijving, krachtige motor en onmiskenbare bodemvrijheid kan deze Jeep bijna letterlijk overal naartoe. Of je nu door modderpoelen, rotsachtige paden of sneeuwvlakten rijdt, de Rubicon geeft altijd een gevoel van onoverwinnelijkheid. De Rubicon-versie is daarnaast uitgerust met lockbare differentiëlen en een verlaagde gearing. Dit maakt de Rubicon niet zomaar een SUV, maar een ware terreinmeester die zijn mannetje staat in de meest uitdagende omgevingen. Feitelijk net als de Range Rover, de Wrangler oogt echter veel klassieker.
De Rubicon is voorzien van een krachtige 2.0 liter benzinemotor die zorgt voor voldoende vermogen. Doordat de techniek niet het allernieuwste is, komt de kracht die de Rubicon levert, wel met een prijs – namelijk het stroom- of brandstofverbruik. De Jeep Wrangler Rubicon is, ondanks – of misschien moeten we zeggen, dankzij – zijn indrukwekkende prestaties, behoorlijk dorstig.
Binnenin de Jeep Wrangler Rubicon is het duidelijk dat de nadruk vooral ligt op functionaliteit in plaats van luxe. De stoelen bieden redelijk comfort, maar je kunt niet echt spreken van een verfijnde rijervaring. De plastic afwerkingen en het ruwe design dragen bij aan het robuuste imago van de Jeep, maar het mist de verfijning van andere high-end 4×4’s zoals de eerder genoemde Range Rover. Een ander minpuntje van de Rubicon is het geluidsniveau op de snelweg. Het interieur is verrassend lawaaierig, vooral bij hogere snelheden. Dit komt deels door het ontwerp van de Wrangler, inclusief het verwijderbare dak en de ruwere constructie. Hoewel de Jeep op het terrein een sensatie is, valt het op de snelweg moeilijk te negeren dat de cabine niet goed geïsoleerd is tegen buitenlawaai. Dit kan een belemmering vormen voor lange ritten, waar je meer comfort en stilte zou wensen. Toch hoort dit helemaal bij z’n karakter.
Op technologisch vlak is de Rubicon flink vernieuwd, maar behoort hij nog niet bij de meest moderne auto’s. Het infotainment en navigatiesysteem is net wat trager dan bij veel concurrentie. De knoppen en het scherm voelt wat gedateerd aan en de software reageert niet altijd zo snel als gewenst.
De Jeep Wrangler Rubicon blijft een iconische keuze voor wie op zoek is naar een voertuig dat de meest extreme off-road uitdagingen aankan. Het biedt ongeëvenaarde prestaties in het terrein en heeft de robuuste uitstraling die liefhebbers van 4×4’s aanspreekt. Toch zijn er enkele belangrijke nadelen: het hoge brandstofverbruik, het lawaai in de cabine op snelwegen en de verouderde technologie binnenin kunnen voor sommige bestuurders een dealbreaker zijn. Als je echter bereid bent om deze minpunten te accepteren, dan biedt de Rubicon nog steeds één van de puurste off-road ervaringen die je kunt krijgen. En zeg nu zelf, die minpunten hóren eigenlijk toch gewoon bij de Jeep Wrangler Rubicon?