Een kleine 900 kilometer, temperaturen onder nul tot strenge vorst aan toe en een Tesla Model X met een 95 kWh netto accucapaciteit. Hoe gaat dat op een rit vanuit het noorden van Nederland naar de Alpenrand? We zoeken het uit in deze reportage.
Bij vertrek rond middernacht meet de accu 100% SoC. De actieradius geeft 350 kilometer aan, maar al heel snel merken we dat het aankomstpercentage van ons eerste laadpunt in Paderborn lager en lager wordt. Hoewel de route langs de N33 richting Emmen slingert, en we met een gangetje van 100 kilometer per uur een voor reguliere EVs vrijwel uitstekende condities rijden, breken hoogstwaarschijnlijk ons de lage temperaturen rond het vriespunt in combinatie met een koude zuidoostenwind op. Waar we bij vertrek nog een voorspelde SoC van bijna 20 procent noteren, en we dus met een gerust hart koers richting het zuidoosten zetten, is dat een twintigtal kilometer voor Emmen nog maar 10 procent. We proberen de route korter te maken door dwars door Emmen heen te rijden, hopelijk scheelt de reductie aan kilometers en een paar stoplichten ons weer een procentje. Maar nee, het voorspelde aankomstpercentage zakt inmiddels tot onder de 10 procent. Wanneer we voorbij Zwartemeer met een gangetje van 100 kilometer per uur over de A37 koersen – waar 130 rond dit tijdstip is toegestaan – daalt het percentage zelfs onder de 5 procent. Onmiddelijk wordt een eerdere laadstop voorgesteld. Rond Lotte, Osnabruck. Hier hadden we niet op gerekend, teleurstelling overheerst. Ondertussen wijst het kwik -1 aan. Winters, maar zeer zeker niet bitterkoud. Waar ligt dit aan, vragen we ons af.
Doordat we ook op de Duitse snelweg 100 kilometer per uur blijven rijden, verdwijnt 30 kilometer voor Osnabruck en onze eerste geplande laadstop deze gelukkig uit de navigatie, en kunnen we weer koers zetten naar Paderborn, pakweg 150 kilometer verderop. De accu meet inmiddels 50%, dus een simpele som laat zien dat 300 kilometer op 95 kWh nu wel ongeveer het maximum is. Gek genoeg loopt nu het aankomstpercentage op, terwijl het kwik steeds verder daalt. Rondom Bielefeld klokken we matige vorst (-5 of lager) terwijl het aankomstpercentage richting de 15% gaat. Opmerkelijk genoeg blijft dit de trend, zelfs nu we het tempo opvoeren richting 130, 140, 150, 160 en zelfs 170 kilometer per uur. Alsnog weten we na zo’n 300 kilometer de Supercharger in Paderborn met 15% te bereiken. Gelukkig is de batterij voorverwarmt dus laden we met 250 kW. De laadsessie kost niet meer dan 20 minuten, en we zitten we richting de 70%. Veel meer laden heeft weinig zin, omdat de laadcurve nogal steil is.
Vanuit Paderborn is onze eerste laadstop weer rond Wurzburg. Ondertussen daalt de temperatuur zelfs naar -10. Het mag weinig deren, de actieradius blijft zo’n 300 kilometer. Bij het krieken van de dageraad parkeren we voor onze volgende stop. Ook hier duurt de laadsessie zo’n 20 a 25 minuten, en koersen we daarna weer door richting het zuiden, de A7 steeds volgend. Deze snelweg loopt van Flensburg naar Fussen en markeert de grens tussen oost en west, een grens die in Duitsland anno 2025 zichtbaarder is dan ooit, zeker na de electorale uitslag dat jaar. De snelweg is lekker rustig maar kent veel bruggen en bochten, daarom is het langzaamaan doen. Gelukkig heeft de Test(la) een regulier stuur, waarmee het goed toeven is. Onderweg zorgt entertainment voor het nodige vermaak.
De derde stop is niet ver van Rothenburg ob der Tauber, op een gloednieuw industrieterrein met tal van restaurants. Doordat deze nogal afgelegen zijn gesitueerd, is het er uiterst rustig. Ook valt op, onderweg zien we veel ‘bk World’ kantines, ruimtes waar je de laadtijd kunt afwachten door te gamen, spellen te spelen of te consumeren. Een fijne warme plek tijdens de kortstondige winterperiodes die Duitsland in januari 2025 kende. Eenmaal op 80% kunnen we koersen naar de Alpenrand, waar we na zo’n 10 uur aankomen. 880 kilometer en 10 uur rijden is geen topprestatie, maar daarbij moet gezegd worden dat de omstandigheden ook suboptimaal waren. Matige tot strenge vorst, veel wind en op diverse plaatsen aanwezig sneeuwdek zal niet perse heel bevordelijk zijn geweest. Softwarematig doet de Tesla het goed, ware het niet dat het aankomstpercentage tamelijk conservatief is. Je kunt halverwege de rit gerust wat harder gaan rijden, de marges blijven overeind. Goed om te weten wanneer je gebruikt maakt van het overigs verder uitmuntende laadnetwerk.